Integració

Originally posted at Quina mandra!

Integració. He titolat així el post d'avui perquè és la primera paraula que em ve al cap quan penso en la immigració. Al seu torn, immigració és la primera paraula en què penso quan passejo pel Raval... és a dir, cada dia, perquè hi treballo. Cada matí passo per la Plaça Castella (el meu vot pel candidat a l'ajuntament que prometi enderrocar l'horror arquitectònic que la corona!), concretament pel davant d'un supermercat xinès que hi ha a la cantonada de Tallers amb Valldonzella.
Els rètols exteriors d'aquest "súper", els que anuncien de quin tipus de botiga es tracta, estan escrits en anglès i en xinès. No sé a vosaltres però jo això ho trobo escandalós, malgrat que algú pugui pensar que "escandalós" és un adjectiu inapropiat, massa fort. "Total, per un rètol de botiga", pensarà.
Algú dubta de quina és l'arrel dels problemes derivats de la immigració? Jo crec que és evident tot i que, possiblement, no sigui l'única: la por, la por al desconegut. La por que algú "de fora" vingui i acabi amb les teves tradicions, la teva cultura, els teus valors... Què passa quan veus que el rètol d'una botiga està escrit en una llengüa que no és la teva, la del teu país? Et pots arribar a sentir com un estranger a casa teva. No crec que calgui tenir cap màster per entendre que per aquí no anem bé...
M'he referit al cas del super xinès de la Pl. Castella però passeja't pels carrers al voltant de la Rambla del Raval: llocs d'oració per a creients musulmans, comerços els propietaris dels quals són paquistanesos, hindús o xinesos... molts d'aquests espais tenen inscripcions que, en molts casos, estan només en àrab, urdu, tagal, xinès i d'altres llengües "exòtiques". Sensació que té un autòcton? Sóc en territori hostil o, si més no, sóc al meu país però em sento com si estigues en un territori desconegut.
Per quan una llei que obligui a escriure tots, tots els rètols de comerços i espais públics com a mínim en la llengüa pròpia del país... i que sigui d'obligat compliment? O algú em negarà que, en el cas d'aquell supermercat xinès de la Pl. Castella, si el rètol estigués en català i xinès la sensació que tindria no seria ben bé una altra?
.