AP-7: l'informe

Original post and comments at Quina mandra!

En l'àmbit de les infrastructures, fa quinze dies vaig deixar al congelador un tema al qual volia dedicar un post: el tram de l'AP-7 que transcorre per Catalunya, travessant-la de nord a sud. Per situar aquesta autopista en el context de xarxes viàries del continent, cal dir que l'AP-7 forma part de l'eix europeu E-15, que neix a Inverness (Escòcia) i mor a Algesires (Espanya).
En l'àmbit català, el tram de l'AP-7 que hi discorre està gestionat per dues empreses: ACESA i Aumar. El seu recorregut total, entre La Jonquera i Ulldecona/Alcanar, és de 340 km, dels quals 255 corresponen a ACESA i 85 a Aumar. De tot aquest llarguíssim tram, aquí ve la primera dada destacable, hi ha només dos carrils per sentit en 210 km! Això vol dir un 62% del recorregut amb només dos carrils! Tan sols un 38%, poc més d'una tercera part, disposa de tres o més carrils. És molt fort!
Val a dir que aquest setembre comencaran les obres que ampliaran 123 km del recorregut fins a tres i, molt puntualment, quatre carrils per sentit. Com a contrapunt, cal denunciar que aquestes obres d'ampliació arriben amb anys de retard, considerant que:


1. La via és de peatge, i no precisament barat. Carrils insuficients durant anys i panys, en una via de pagament? Denunciable!
2. L'AP-7 és la porta d'entrada de milions, que es diu ràpid, de vehicles cada any. Viatgers que tenen com a destinació Catalunya, la resta de la Península i, també, el Magrib.

A part de la qüestió de la capacitat de la via, convé no oblidar algún aspecte més, sempre tenint en compte que parlem d'una via de peatge:

1. Les àrees de descans: a diferència del que passa en altres autopistes de pagament del nostre entorn europeu, aquí hi posen uns panells que avisen els conductors que s'hi aturen... de la possibilitat de ser víctimes de robatori! Pagar... perquè et puguin robar? Que hi posin vigilants, coi!!
Això per no parlar del fàstic que fa utilitzar els lavabos en aquestes àrees, on pots agafar el tifus només d'entrar-hi. Això sí, sense que serveixi de justificant, direm que el mateix fàstic fan els lavabos de les autopistes franceses.

2. Les pantalles de protecció acústica: habituals a les autopistes de països del nostre entorn, són anecdòtiques a l'AP-7, a Catalunya. Una autopista comporta inconvenients ambientals més que importants. Fer-los desaparèixer és impossible. Minimitzar-los, però, una obligació de qui en té la concessió o de l'administració corresponent (el "Ministerio de Fomento", també).

3. En una via que comunica la Península, zona d'altíssima mobilitat viària (¿cal recordar que l'Estat Espanyol és el segon país receptor de turisme del món, i Catalunya la primera zona de l'Estat?), on milions de persones circulen des de i cap a Centreeuropa, és inconcebible la senyalització, encara amb mentalitat franquista, en tota l'AP-7 a Catalunya. Sembla que el món s'acabi a França: només apareixen rètols tipus "França X km". Amb la de gent que utilitza aquesta via per tornar a casa seva, a Marsella, Torí, Zürich o París, que el món segueixi "acabant-se" a França és d'allò més provincià i contrari a l'esperit europeu. A prop de Lió, a uns 500 km de Barcelona en direcció sud, ja va apareixent "Barcelone" i els kilòmetres que van mancant fins a la Ciutat Comtal. L'AP-7 a Catalunya hauria de fer el mateix, en tots dos sentits (nord i sud), indicant-hi les grans ciutats que es troben en un radi de 400 o 500 kilòmetres, com a mínim.

Que no ens venguin les futures obres d'ampliació com un regal, perquè el que s'hauria d'haver fet fa anys i panys no és tal, és una obligació!

The AP-7 highway: the report

A couple of weeks ago I posted about the AP-7 highway, which in Catalonia goes from La Jonquera (at the French border) to Ulldecona/Alcanar, just before entering the Valencian counties. 340 km in total, out of which 210 km only have two lanes. This means just 38% of the facility has three or more lanes.
It is important to remind that Spain is the second most visited country by tourists in the world; and Catalonia, the territory in the State which receives more tourists (more than double its total population of 7M inhabitants). Millions of them use this highway to drive from their homes in Central and North-Europe. It is easily understandable that a two-lane highway does not suffice at all to absorb all this traffic.

Also important it is to say that this is a toll-highway (in Spain, most of them are in Catalonia whereas the Madrid area is basicly surrounded by toll-free motorways. Fair? Not exactly!). Paying a toll would be justified if, at least, the services the highway offers were good. But...

1. Although there are rest-areas every 30 km or so, in all of them you can read big sign warning drivers to be careful, since they can be robbed while streching their legs in the area, if they leave their cars open. You pay a toll, so... where's the security staff??
Not to mention the nasty restrooms, where you can get a disease just when stepping in. It happens exactly the same on French highways, although this does not justify the terrible service offered.

2. The acoustic-protection screens, usual in highways of more developped European countries, are seldom seen on the AP-7. To minimize the huge environmental inconveniences causes by such a facility is an obligation of the concessionary company or the responsible political administration (in this case, the Spanish government).

3. In a country largely visited by tourists from all over the world, where millions of them arrive by car or coach through this highway, it is ridiculous that the signs indicating how many kilometers are left until this or that city... are non-existant. Driving from Barcelona northwards, to the French border, one could say France is the end of the world. There is no indication of nearby cities such as Montpelier, Marseille or even Lyon, which would undoubtfully provide interesting information to drivers heading to France and beyond.

Fair it is to say that the company in charge of this highway will soon start works to make a third lane (and even fourth, in some small areas) on each side. Fair it is to say, too, that the usual drivers on this highway, like me, have suffered during many years of obsolete facilities... for which we have had to pay a lot of money.