S-Bahn vs Rodalies

L'anomenat S-Bahn (Stadt-Bahn o tren urbà) de la Deutsche Bahn és l'equivalent alemany a les rodalies de Renfe. L'equivalent en el sentit que totes dues empreses gestionen vehicles que circulen sobre vies, perquè aquí acaben les coincidències.
L'estació de Lichterfelde Ost és al sud de la capital, al districte d'Steglitz-Zehlendorf. Com a totes les estacions d'S-Bahn, també en aquesta la companyia facilita informació horaria, per escrit, de les hores de pas dels trens. Tant en direcció Berlin com cap al sud, cap a Brandenburg. Res de "pas aproximat cada 10-12 minuts", no! Les hores estan indicades amb els minuts exactes en què arriba el tren: 04-14-24-34-44-54. ¿Quina és la realitat?
La realitat és que els trens entren a l'estació exactament en el minut que indica la informació que ofereix la companyia. Ni un minut després. És més, de vegades passa que el tren arriba un minut abans de l'hora indicada; llavors s'espera a l'estació els 60 segons que falten fins que pugui sortir, per arribar així a la següent estació exactament a l'hora que allà hi ha marcada.

Fa poc vaig viure, amb una amiga, l'experiència de viatjar amb Renfe. No va ser tan greu com el que explica ella mateixa en aquest post, però si el llegiu us fareu una idea de com vaig al·lucinar en aquella ocasió, pel pèssim servei, per la vergonya aliena, per la sensació d'estafa absoluta i de total impotència.
¿Què passa quan una empresa ofereix un servei vergonyant? Pot perdre clientela, els usuaris se'n van a la competència a la cerca d'un millor producte. Renfe no té competència, per tant els seus responsables (i els responsables dels responsables) estan més obligats que ningú a respondre per un servei literalment infrahumà. Respondre... i posar-hi solució, ja!
No puc entendre que Renfe continuï oferint un "servei" com aquest, repugnant, durant mesos i mesos i més mesos. Tampoc no puc entendre, de debò, com els usuaris no han cremat algun tren... amb un responsable de Renfe a dins.

PS: De tant en tant, algún S-Bahn fa tard. Ho agraeixo; em recorda que els alemanys també són de carn i ossos.
.
video

S-Bahn vs Rodalies
The S-Bahn (Stadt-Bahn, Urban train) is the German company -a branch of Deutsche Bahn- in charge of the commuter rail system in many German cities. Its Catalan equivalent is Rodalies Renfe, a Spanish state-run firm that operates in different cities all over the country.
The service both companies offer is the same: they take people from one side to another. The way they do it, differs completely. Of course, nothing is perfect and Berlin is far from being an ideal place. But when it comes to compare the train service between the German capital and Barcelona...
The S-Bahn service is, in general terms, efficient and people can trust the schedule the company gives. In the case I am currently living, trains are scheduled to arrive at the Lichterfelde Ost station at every hour and 04, 14, 24, 34, 44, 54 minutes. This would mean nothing in Barcelona, but here it means 95% of the time trains enter the station at the exact minute they are expected to.
On the contrary, Rodalies Renfe is an absolute and, what's worse, permanent disaster: trains are always late, if not very late. Besides, many times so many people gather on the platform that getting into the train is all but a pleasant activity.
Fortunatelly, I have never needed to use the service of Rodalies Renfe, but some friends of mine have; and also many anonymous people who suffer, daily, a dreadful management and the total incapacity to solve what seems to be an eternal problem.

S-Bahn vs Rodalies
In diesem Text vergleiche ich den Dienst, der S-Bahn in Berlin und Rodalies Renfe in Katalonien ( und auch in Spanien ) anbieten. Meiner eigenen Erfahrung nach, funktioniert die S-Bahn in der deutschen Hauptstadt sehr gut. Natürlich gibt es, ab und zu, Tage wann einen Zug Spät in der Bahnhof ankommt, oder andere "nicht richtige" Situationen. Aber allgemein wurde jede katalane den S-Bahn beneiden, ohne Zweifel !
Bei uns gibt es dagegen immer Verspätungen. Rodalies Renfe, eine beim spanischen Regierung leitende Firma, hat in die letzten Jahren so schlecht wie nie früher funktioniert. Fast jeden Tag gibt es Fälle von Verspätungen ( ich spreche nicht über 1 oder zwei Minuten, sondern über 10, 15 oder mehr Minuten ), überfüllte Züge, Pannen u.s.w.
So ist im Moment die Situation bei uns. Theoretisch haben alle diese Probleme mit dem Bau der Schnellzug Linie zu tun, die übrigens erst 1992 in Barcelona getreten haben sollte...

11 comentaris:

Assumpta ha dit...

Quan he llegit el teu article he pensat que eres mooooolt dolent per fer-nos enveja d'aquesta manera :-)))

Bé, seriosament, sóc una pobre desgraciada usuaria habitual dels trens de Mitja Distància (Reus-Barcelona i Barcelona-Reus) i estic tan farta, tan farta, que m'apunto a qualsevol acció (cremar els trens amb gent dins no, eh Ferran? jaja qualsevol no sanguinària)

L'agafo al Baixador de Passeig de Gràcia... per començar FA PUDOR de cloaca... i l'ambient és ASFIXIANT. És un baixador pestilent en el qual escarbats i cucaratxes (és diu així en català?) s'hi passegen a gust.

L'andana és massa baixa, cosa que fa que alguns trens quedin a CINQUANTA CENTÍMETRES l'escaló més baix des de l'andana (això ara sembla que ho estan arreglant amb uns panells superposats que alçan el terra uns 25 cm. diria jo... però no abarquen tota l'andana... no entenc res... tot provisional... no sé veritablement què fan)

En quant als trens, els de la "meva ruta" neixen a l'Estació de França, s'aturen a Passeig de Gràcia i després van a Sants... doncs bé, molta de la gent que puja a Sants ja va dreta!!!! Impresentables!! Han escurçat els trens, en número de vagons!! (anem enrere!!)

Si tenim en compte que per fer els 103 Km. (vía férrea) que separen les meves ciutats, tardar (sobre el paper) 1 hora i 25 minuts en els trens més ràpids (Catalunya Express) ja em sembla moltíssim (els Regionals "normals" tarden més) el cert és que un retard d'uns 10 minuts en total es HABITUAL... i 15 o 20 minuts de tant en tant.

Això quan no els anuncien malament, quan no hi ha averies per la pluja, quan no va la calefacció a l'hivern, quan no va l'aire condicionat l'estiu, quan posen la calefacció en dies calorosos o l'aire en dies freds...

I no diguem de la megafonia interna... "Propera ...ació.. ... agona" (la castellana funciona bé, la que sempre falla és la catalana)

I no segueixo perquè son les tres i és hora de plegar però el tema de l'idioma a Renfe (en castellano, gracias) és per fer un post sencer.

Cris ha dit...

El jaleo que vam tenir la Sobrino i jo amb S-Bahn, Porta! Som gafes, ho sé, i una flor no fa estiu, però t'asseguro que ni els mateixos alemanys sabien què estava passant! I ningú t'informava de què passava! Sort que anàvem amb temps, que sinó no arribem a agafar l'avió! Un caos digne de RENFE, vaya.

Rita ha dit...

Aquest estiu vaig perdre una Sarfa i 17,5 eurus, per culpa del transport públic de Barcelona. Vaig reclamar, això va ser al juliol, i encara no m'han contestat. Fa poc vaig tornar a reclamar, van acceptar que havien suspès uns busos, però que em tenien "pendiente de respuesta". En faré un post explicant-ho quan la tingui.

Asimetrich ha dit...

És vergonyós, sobretot quan es suposa que el transport públic ha de ser la solució als problemes de contaminació i "mobilitat sostenible". Quins collons!. Hauríem de fer anar al senyor Benach cada dia en tren de Reus a Barcelona enlloc d'usar el cotxàs-despatx que porta.

Jo, de cremar, els cremaria els cotxes als responsables de RENFE, a veure si així han d'agafar el tren per anar a la feina i fan un tastet del seu "servei públic".

merike ha dit...

Stop This Train!! Als Kind (8 Jahre) bin ich mit meinem Vater mit der U-Bahn nach Reeperbahn gefahren:-) Erstmal in Leben eine U-Bahn, das ist Wahr, er war jung und mein Mutti wollte nicht dahin am Abend fahren:-) Das war ein wenig blöd weil ich jetzt das erinnerte! In Finnland sind die Züge pünktlich, ich brauche aber nur der Straßenbahn. Bona nit!

kweilan ha dit...

Berlin és una de les ciutats més ben comunicades que conec. I el s-bahn especialment m'encanta. per la meua part, a la ciutat on visc, no tinc problemes de transport. No hi ha metro ni rodalies i es pot anar caminant a molts llocs. Jo, particularment, he deixat el cotxe de banda i si de cas, agafo el bus.
I si, Ferran, ens fas una mica d'enveja...no perque no tinguis renfe, sinò perquè tens s-bahn i una ciutat fantàstica per recòrrer.

glamboy69 ha dit...

Renfe es lo pitjooor!!
T'ho diu un fill de ferroviari!

òscar ha dit...

legitimem l'anormalitat fins el punt que disculpem no rebre un servei correcte.

Natxo Rovira ha dit...

No conec massa(afortunadament) el servei de RENFE. Jo visc a St.Quirze per on passa la línia dels FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya).
El servei el trobo impecable. Quan has descrit el tema dels horaris a Berlin, m'ha recordat exactament com funciona la línia S2 Sabadell-Barcelona. Trens puntuals i impecables que de vegades s'avancen i tot. Recordo molt comptades ocasions en què s'ha produit alguna incidència. En fi, una meravella se Servei Públic.

El que trobo més surrealista és que al mateix país, un país que s'omple la boca de proclamar la solidaritat entre reguins i la igualtat entre ciutadans, uns quants d'aquests hagin de suportar un servei deplorable, mentre els dels d'uns municipis més enllà poden gaudir d'un servei de primera.

Però... qui gestiona què? i jo em pregunto... perquè encara no s'ha traspassat la gestió de Rodalies Renfe?

Ferran ha dit...

Gràcies a tots pels vostres comentaris, que van en la línia de "Renfe és una presa de pèl". No crec que gaire gent ho discuteixi, això.

Com diu l'Òscar, però, sembla que al nostre país tot s'acaba, d'alguna manera, assumint com a "inevitable". Els gestors ho saben, per això no s'estressen gaire ni cap se'n va cap a casa, avergonyit !

Und danke auch dir, Merike !

nur ha dit...

Ratifico tot el que diu l'Assumpta més amunt. No cal que afegeixi res al que ja he dit a diversos llocs de la blogosfera sobre el pèssim funcionament de Renfe-Adif, però em temo que a moltes poblacions no tenim més alternativa que resignar-nos als horrorosos transports ferroviaris de la Renfe-Adif.

Ja en vaig parlar un dia amb tu, Ferran: tenint en compte que no hi podem fer res, que cada dia som més borregos perquè potser ens hem cansat de protestar, queixar-nos, donar-nos cops de cap contra la paret per no aconseguir res... prefereixo prendre-m'ho amb humor.

Per cert, avui he anat en un fabulós tren mig buit, he assegut on he volgut, al costat de l'amic amb qui anava (oh, luxe!) i he arribat puntualment a casa :)

Alguns dies fins i tot funciona!