Peatges

Llegeixo al 3cat24.cat que el president d'ACESA, Salvador Alemany, vol encarir els peatges de les autopistes que gestiona la seva empresa quan augmenti el volum del trànsit...
.
Quines penques, el Sr. Alemany! I com n'és, d'esgotador, estar parlant seeempre de les mateixes coses. Des que tinc ús de raó, el tema dels peatges és un dels issues de l'agenda política i social del nostre país: que si només paguem els catalans (cosa que, compte, no és certa; que preguntin als ciutadans de Saragossa, Burgos, Bilbao i Sanse, entre d'altres); que si s'allarguen les concessions quan el que caldria és rescatar peatges; que si...
La qüestió continuarà sent un òs, especialment mentre segueixi havent-hi diferències entre ciutadans teòricament iguals. Si darrerament no m'he perdut alguna cosa, a dia d'avui els catalans, castellans, bascos, murcians i companyia seguim sent, tots, espanyols. Perquè llavors els uns paguem i els altres no? És escandalós que sigui així, de manera tan incontestable, i que ningú no hi posi remei.
.
Uns quants casos del que passa Pirineus enllà:
* França: també hi ha peatges, com a Catalunya i part de l'estat, però allà són a tot arreu, repartits per tot el país. Paguen els parisencs, els lionesos, els marsellesos, els bretons... Tots. L'alternativa, que la tenen, són carreteres nacionals en condicions (a Catalunya, l'alternativa a l'AP-7 és una "carretera nacional" en la pràctica inservible).
* Alemanya: com en l'exemple anterior, tampoc no es produeixen diferències entre ciutadans, però per un altre motiu: no hi ha peatges. Enlloc. Part dels impostos de tots els alemanys van a parar a les Autobahn.
* Suïssa, Àustria (entre d'altres): com en els casos anteriors, aquí tampoc no hi ha diferències entre ciutadans malgrat que sí hi ha peatges. A diferència de Catalunya, però, en aquests països els peatges els paga tothom que utilitzi una autopista, mitjançant l'anomenada (també en alemany) Vignette que s'ha d'enganxar al vidre davanter del vehicle.
.
He demanat unes quantes dades amb les quals espero poder ampliar, aviat, la informació al voltant d'aquest assumpte. Mentrestant, avanço un pensament: donant per fet que mai no desapareixeran els peatges de territori català, la manera más igualitària de gestionar aquest assumpte seria, sense dubte, amb un sistema com l'austríac o el suís, implementat naturalment a tot l'estat espanyol. O som tots iguals, o no ho som!
.
Ja acabo. La proposta del Sr. Alemany arriba en un pèssim moment. La crisi afecta moltíssima gent i, de moment, les últimes notícies de caire econòmic que hem rebut els catalans són l'augment d'un 7% en els títols de transport públic, aquesta proposta per apujar els peatges encara més, el pròxim augment de la factura de la llum, ... No crec que els Borbons francesos del XVIII sospitessin que la gent se n'estava afartant, pocs dies abans que els seus regis caps reposessin a la guillotina. No sé si m'explico.
.
Toll roads
In Catalonia and part of Spain, toll roads are very common, unlike other parts of the country (especially the Madrid and southern areas, where most motorways are totally free). This situation is, of course, rather painful for the Catalans, and a completely inexplicable situation in a place where all citizens are supposed to have the same rights and duties.
This is what happens in other countries around the European Union:

* France: toll roads are everywhere, which means all drivers must pay to use them. Never mind if you live in Paris, Nîmes, Marseille or Bordeaux, for example.
* Germany: toll roads are unexistant, this meaning, like in the previous example, that there are no differences between citizens.

* Switzerland, Austria (amongst others): all drivers must pay a fee to use highways, regardless of where they live. All vehicles in transit on a Swiss/Austrian highway, both nationals and foreigners, must have a so-called Vignette attached on their windscreen.

Sure as I am that tollbooths will not disappear from the Catalan territory, fair would be that all Spanish citizens had to pay to drive on motorways. This at least, as long as Catalonia is in Spain. I understand the fairest option would be the Swiss or Austrian models, which by the way would affect all vehicles, both with Spanish plates and foreign ones.

.
Mautstraßen
Mautstraßen gibt's in Katalonien und auch in Spanien, obwohl nicht im ganzen Land. Eine ganz unehrliche Situation, da wir Katalaner, und auch die Bürger aus Saragossa, Bilbao und San Sebastian u.a., eine Maut bezahlen mussen, um die Autobahnen benutzen zu können. Staatsbürger aus Madrid und mehrere Städte in Süd-Spanien sind im Gegenteil "dienstfrei", sozusagen, da es in seinen Autobahnen keine Mautstelle gibt.
In anderen EU Länder wo es Mautstraßen gibt, darunter Frankreich, der Schweiz und Österreich, ist jeden Fahrer damit belastet. Das bedeutet, Ungleichheit existiert in diesem Sinn in diesem Länder nicht, im Unterschied zum spanischen Fall. Meiner Meinung nach, so eine System wie in Österreich und der Schweiz, wo alle Autos eine Vignette haben mussen, soll im ganzen Spanien eingeführt werden. Damit würde diese Ungleichheit inmitten Spanier weg!
.

22 comentaris:

Dani R. ha dit...

Dades:
C-32 (antiga A-19) autopista del Maresme
Ignaugurada l'estiu de 1969
Estata actual de la concessió: activa (1,11 € a la barrera troncal de Vilassar).
Alternatives: N-II, la carretera més perillosa de tot l'Estat.

Trina Milan ha dit...

Ferran,
i a més els serveis de les autopistes aquí no són ni de lluny els millors, comparats amb el que teniu a Alemanya o França, serveis amb tots els estris, o àrees de descans completes...no cal dir que a més paguem..un contrasentit tot plegat..salut

Asimetrich ha dit...

Doncs sí, és al·lucinant que quan tothom està parlant de suprimir els peatges i enrecordant-se cada dia en qui els va parir arribi aquest senyor i proposi augmentar els preus. Què vol? provocar al personal? I t'expliques perfectament, que vagin fent que ens trobaran

Rita ha dit...

Ho podries dir més alt (aquí seria en majúscules), però no més clar.

És curiós que sempre ens diguin que no a tot, argumentant que no podem ser diferents, i que a l'hora de pagar sí que en siguem sempre de diferents...

Fa un parell de dies que penso que segons com vagin les coses això de Grècia es pot estendre. Ahir al vespre, a Barcelona, ja vam tenir uns indicis.

òscar ha dit...

el ¿sr? alemany té una cara que se la trepitja acompanyada de la prepotència del monopoli. no sé on he llegit que, a més, ha afirmat que les cues són responsabilitat dels usuaris.

Josep Amílcar Albert ha dit...

T'expliques perfectament. Des del sud del nord, a més hem d'afegir la manca de comunicacions amb tren cap al nord, la sortida dels productes valencians al mercat europeu. Però no passa res, País Valencià i Catalunya units per via única i de "velocitat relativa". Relativa a si t'has d'esperar en una estació per fer el creuament d'un tren que vinga en direcció contrària.
Pel que fa a la carretera, o pagues o et mors (en sentit figurat i real).
Però en el PV penseu que els partits majoritaris en parlen? No!!. Això no està en la agenda política. Més en aquest moment de crisi. Millors comunicacions i més ràpides facilitaria el manteniment i desenvolupament dels sectors productius valencians, que hi ha fora del sector de toxo.
Quin perill han de veure els espanyols per impedir els uns la comunicació per terra, i els altres la comunicació per televisió.

Tornant a les declaracions iluminades del Sr. Alemnay, no seria més lògic baixar els peatges, o inclús alçar les barreres si les autopistes estan saturades i no permeten circular a la velocitat i seguretat per la que pagues?.
Ferran, envejables les Autobahn alemanyes!!.

reflexions en català ha dit...

Ser català suposa un peatge d'un euro de cada tres que tenim i no torna mai. Aquest és el peatge de debò.

Salvador ha dit...

Les declaracions del Sr Alemany segueixen la llei bàsica del capitalisme de l'oferta i la demanda, si puja la demanda han de pujar els preus. Que en aquest cas l'oferta sigui un monopoli bastant deficient ja és un altre tema.

kweilan ha dit...

El tema aquest de les autopistes a Catalunya va estar inventat perquè tots els catalans ens posessim de mal humor. I ara es veu que encara no ho estàvem prou...

Sadurní Vergés ha dit...

Definitivament el Sr. Alemany té molt poc d'alemany.

Kostas ha dit...

El tema de les autopistes, és pot ser l'agravi més visible que patim els catalans, val que no som els únic, però si els més putejats pq ens soposa aillament per carretera.
Sempre ha estat , aquest un recurs per queixar-nos (amb raó) i com tema repetitiu a sobre s'enfoten de nosaltres al país veí.
Jo estic fins els mismissims.
Salut

Sara Maria ha dit...

Estic d'acord amb tu, vergonyós!

Ferran ha dit...

Merci per les dades, Dani

Trina tens raó, no té cap sentit. I sí, efectivament, les àrees de descans a França, i jo diria encara més a Alemanya, són d'enveja. Em fa l'efecte, però, que a Catalunya s'han anat posant les piles, els últims anys. Tot i això...

asimetrich és que realment ho sembla, que ens vulguin provocar. No entenc res.

Sí, sí, Rita, és que aquest és el risc. Els catalans tenim fama d'empassar-nos-ho tot, però vaja, dic jo que algun límit segurament tenim, oi??

El Sr. Alemany, Òscar, pel que he pogut sentir, ha fet unes declaracions pròpies d'algú que considera la seva audiència més aviat estúpida.

Josep Alemany argumentava que, a més demanda, preus més alts. Llei d'oferta i demanda. El que no diu és que, havent de pagar encara més, ¿com es justificaran les megacues que, en ocasions puntuals, ja es donen ara? ¿Pretenen fer-nos creure que algú deixarà d'utilitzar l'autopista... no havent-hi alternativa??
No senyor, tocarà pagar més i fer les mateixes cues! És inaudit.

Tot són peatges, reflexions, el que dius tu, els de les autopistes, el de les inversions en infrastructures, ... Ens estan donant pel cul, i la culpa és nostra per no començar a tallar caps.

Sí, Salvador, la llei de l'oferta i la demanda la coneixem. El problema és tot el que hi ha al darrera de la proposta d'Alemany, que no serviria per treure vehicles de l'autopista (¿com, si no hi ha alternatives??) i, en canvi, ens obligaria a gratar-nos encara més les butxaques!

Kweilan, Sadurní 100% d'acord amb vosaltres

Kostas dius una cosa molt important: l'aïllament. A les empreses els surt molt a compte situar-se als afores de Madrid, ja que transportar materials de la capital a les fàbriques suposa uns costos inferiors, en comparació amb una empresa situada als voltants de Barcelona.
Digue'ls tontos, als castellans!

Sara Maria feliçment, com a mínim 12 persones estem d'acord que ens aixequen la camisa. Penques que tenen!

ddriver ha dit...

el millor per evitar embussos es treure obstacles,no posar obstacles d or

Glennis ha dit...

Thanks for the add, nice to have another follower.
In New Zealand we do not have to pay to use highways with the exception of some new expensive motorways, and even then it is only til the roads or more usually the bridges or tunnels are paid off. Must get expensive travelling every day on toll roads, and I agree with you all people of a country should be equal, everyone or noone should have to pay.

Assumpta ha dit...

No tinc cotxe (ni el meu marit tampoc) ni tan sols tinc permís de conduir... jo sóc víctima de la RENFE Per culpa seva (retard una altre vegada!!!) la setmana passada em vaig perdre 35 minuts del Barça-València i varem arribar ja amb el 2-0... per aquest motiu, aquest cap de setmana hem decidit no anar a Barcelona.
I això em porta a dir que ja he votat a la teva enquesta futbolera :-)

En quant al tema de les autopistes, doncs no em toca personalment però em fa molta ràbia perquè és un fet que demostra, una vegada més, que, com tu dius, aquí no hi ha igualtat!!

Cristina ha dit...

Portem molt de temps aguantant aquesta situació i crec que la cosa petarà aviat. Jo com l´Assumpta sóc una patidora de renfe ja que anar amb cotxe a treballar em suposa un robatori a mà armada.

Anònim ha dit...

Ferran,
Did you know that the PA Turnpike (network of roads in Pennsylvania) will be run by a Catalan company (based in BCN) called Infraestructuras Abertis?? Please read the following for more info:
http://www.freedomcandidate.com/APM-News-Article-2008-0521-PaTurnpike.htm

Oh my God!! The Catalans are coming-the Catalans are coming!!
;-)

Natxo Rovira ha dit...

Aquest dels peatges, sempre és un tema que m'ha fascinat, perquè només és la punta de l'iceberg més llaminera per provocar al personal.

I és que em fa molta gràcia això de la igualtat dels Espanyols. Segons on visquis pagues impost de successions o no, un pensionista té més o menys poder adquisitiu, uns serveis sanitaris estan coberts o no, el teu vot no val el mateix si vius a Barcelona que si vius a Sòria, i així fins a desenes de 'desigualtats'

I tots els polítics utilitzen aquest tema de manera indecent. Els d'aquí i els d'allà. Uns parlen de solidaritat, també de la manera més indecent que he vist, quan volen en realitat es tracta d'un espoli. És molt fàcil enganyar al personal esmentant la solidaritat, sobretot quan és amb diners d'uns altres. I els altres denuncien aquest espoli, però sempre pacten amb els espoliadors, siguin del bàndol que siguin, per aclaparar i repartir-se el poder a Catalunya.

Jo estic molt decebut perquè primer ho van permetre els uns i ara ho estan permetent els altres. Jo que tinc tendència natural a confiar en tothom, és que han aconseguit que ja no sàpiga en qui confiar.

Al final, però, sempre acabo pensant que som uns privilegiats de viure al primer món i que ens queixem per "injustícies" que més de mig món voldrien simplement patir.

En fi...

Ferran ha dit...

ddriver no podria ser més obvi.

Glennis thanks indeed for explaining how it works in NZ, very interesting! - I hope some day all Spaniards will be equal, with regards this issue.

Assumpta espero de debò que la RENFE no et faci perdre els primers 35 min. del partit d'aquest dissabte!

Cristina espero que tinguis raó; això HA de petar per alguna banda.

Are you serious, Barb?? Abertis is the company which runs the two major highways in Catalunya!, and its CEO suggested a couple days ago that tolls should be more expensive at the times when this roads are more used. Here, this means raising prices while suffering the same jams!
Get ready, "joni" ;-)

Natxo el teu segon paràgraf té tela perquè posa de manifest, negre sobre blanc, una evidència que amb bones paraules, com dius més a baix, miren de tapar els "professionals" de la política.
Tot i que sí, que per suposat que tenim sort de tenir aquests problemes i no d'altres, no deixa de ser ben fotut quan penses que els nostres veïns, que teòricament viuen en el mateix primer món que naltros, gaudeixen en realitat d'unes "prebendes" que a nosaltres, pel que es veu, no ens toquen.
I a sobre som garrepes i insolidaris. Mmmm...

Natxo Rovira ha dit...

Ferran, tens raó. Les injustícies sempre s'han denunciar i mirar de corregir. Qüestionar-les perquè n'hi ha de pitjors, no té massa sentit i es fa un flac favor a l'ètica. Si ho relativitzem tot, mai no avançaríem. De debó, penso que Tens raó Ferran, però ahir era un d'aquells dies en que tenia poques ganes d'indignar-me i llavors baixes els braços. Mal fet. Sempre hem d'estar amatents en contra dels abusos.

Un cop més, trobo els teus raonaments brillants.

Ferran ha dit...

Buf, no et castiguis, Natxo, per abaixar els braços de tan en tant. Et ben asseguro que això ho fem tots. Estar sempre a l'aguaït, amb les espases a dalt, és esgotador.

Què hi farem, noi, ens ha tocat ser catalans! :-)