Esvoranc

Quatre anys després de l'esvoranc del Carmel barceloní, a Colònia ja saben què és que el terra s'enfonsi als teus peus. El més gran arxiu històric d'Alemanya, el Historisches Archiv der Stadt Köln, contenia documents de més de 1.000 anys: actes, cartells, mapes i, també, l'obra completa del Nobel de Literatura Heinrich Böll, que havia estat cedida a l'arxiu per la seva família. Gran part del material s'ha perdut, a més de, possiblement, les vides de les dues persones que a hores d'ara encara no han estat localitzades. Un desastre descomunal causat, sembla, per les obres de construcció en una línia del metro.
.


.
Aquest fet m'ha fet pensar en dues coses: d'una banda, en la polèmica a l'entorn de la construcció de la línia del TGV pel mig de Barcelona. No només davant la perspectiva que la Sagrada Família se'n vagi carrer Mallorca avall, sinó per l'angúnia que deuen estar passant les milers de famílies que viuen en aquest carrer, al llarg del qual s'ha de construir el túnel. De l'altra, en la de vegades que passen accidents com aquest: recordo Sao Paulo, fa un parell d'anys, i Sevilla fa pocs mesos, en tots dos casos també per obres de construcció subterrànies.
.
A large hole
It just happened in Cologne: a tunnel was under construction in the city centre, for a metro line which was to be enlarged. All of a sudden, a huge hole swallowed an entire building, the Historisches Archiv der Stadt, the Historical Archives of the city, thus destroying thousands of historical documents which were kept in the building and allegedly killing two men, whose bodies have not yet been found.
.

19 comentaris:

Oscar 7m76 ha dit...

Solució: anem tots en bici o a peu, no fos cas que ens enganxéssim la cama amb la cadena i moríssim per una hemorràgia. El progrés de vegades té preu.

Cristina ha dit...

Amb aquesta mania de foradar les ciutats correm aquests riscos, sumat a les pèrdues humanes que no tenen preu. Potser el preu és massa alt.

Jaume Puig ha dit...

És veritat que hi han accidents, però si ens fixem una mica per Europa també trobem meravelles de l'enginyeria que semblen màgia ( el pont de Malmo a Suècia o el tunel per anar a Gran Bretanya)

rits ha dit...

Abans de la última mudança, vivia justament per on ha de passar el túnel, al carrer Mallorca, a menys de 500m de la Sgda Família. I no era una casa de la qual poguéssis pensa que té uns fonaments forts.... si que fa patir, si.....

I la Sgda Família, fa patir moooolt.... els fonaments no poden ser el suficientment profunds per les vibracions que produirà...i això ja ho saben!

Sap greu per les pèrdues materials, xò sobretot per les humanes.

com sempre, les raons econòmiques passen per damunt de les lògiques i de seguretat.

XeXu ha dit...

Ostres, això és terrible, una gran pèrdua, tant personal com material. De vegades no entenc com poden no adonar-se de que no es pot foradar a segons quins llocs. Això de la Sagrada Família també té tela, però suposo que hi ha diners pel mig, oi?

kweilan ha dit...

En el cas de Barcelona han jurat i perjurat que una cos així era impossible...però està clar que pot passar. Les imatges del video són un desastre.

ddriver ha dit...

la sagrada familia es el de menys,es un centre recaudatori d'uan multinacional,el problema sera que nomes una familia perdi al seva casa

Josep Lluís ha dit...

No crec que haguem de donar l’esquena al progrés però, si fer la feina ben feta: estudis d’impacte ambiental, geològics, etc.

És més important la planificació que, començar les obres ben aviat. L’Historisches Archiv der Stadt no hi és a temps, esperem no afegir-hi a la llista altres com la Sagrada Família, per posar un exemple.

Però bé, no passa res. Ha estat un mal moment...

Assumpta ha dit...

Ostres, ostres, ostreeeessss... No per res, però si això ha passat a Alemanya, no vull imaginar el que pot passar aquí... tant per la Sagrada Família, meravella irrepetible, construïda al llarg d'anys i anys... com per les cases de les famílies normals i corrents que deuen estar mortes de por.

Em sap molt greu: possiblement dues vides (tan de bó els poguessin trobar vius encara!!) i milers de papers, mapes, llibres...

I si passa a Barcelona què? Llavors qui es disculparà? i de què serviran les disculpes per qui hagi perdut la casa? perquè segur que a Alemanya també deien que no podria passar res...

òscar ha dit...

ara desfilaran les excusses dels polítics. hi ha un conseller nadal a alemanya?

Francesca ha dit...

Potser (segurament) estic equivocada, però per mi si el TGV acabés a Sans, Barcelona estaria perfectament comunicada... a Sans i ha metro, bus, taxi... i la resta del recorregut que per fos per fóra. El meu marit és enginyer i dels que diu que és impossible que caigui res i que el progrés demana sacrificis... i accepto que tot vagi bé i no caigui res, però sincerament, no ho entenc. Ni que sigui des del punt de vista econòmic; Barcelona es podria gastar els diners dels túnels en barris que realment ho necessiten i no en que els barcelonins puguem agafar el TGV a Passeig de Gràcia, que no hi veig cap necessitat...

Ferran ha dit...

Oscar, en el post, ni suggereixo que les obres siguin perilloses, ni que s'hagin d'aturar; tampoc no faig referència a "progrés" ni a preus que cal pagar. Només he descrit uns fets.


En general, diria que les obres no han de fer por; el que ha de fer por són les obres mal fetes. Que cal fer infrastructures em sembla clar; la pregunta és si cal fer totes les que es fan i, des d'un punt de vista tècnic, si es fan correctament, amb els corresponents estudis d'impacte, de possibles riscos i la forma d'eliminar-los, etc.

Els responsables de les obres del metro de Colònia dèien avui que ells havien fet tot allò que cal fer, a nivell "pre". Suposo que també ho havien fet els responsables del metro de Sevilla, de Sao Paulo o de Barcelona... però sembla que amb això no n'hi ha prou.

Les obres són necessàries, en general, d'això no hi ha cap dubte; però encara ho és més garantir la seguretat i, sobretot, garantir que no s'enfonsin edificis sencers per sots de 28 metres de fondària!

Jesús M. Tibau ha dit...

suposo que en tots aquests casos d'accidents també estaven segurs que no podia passar res, que les obres eren segures

Xavi ha dit...

El fotut, el realment fotut, és que en molts casos la necessitat de les obres és més que dubtosa. M'estic referint a les del túnel de l'AVE. Realment, la finalitat de l'obra és l'obra en sí mateixa i el xiringuito que posaran al descampat de la Sagrera. L'AVE podria anar perectament per fora de Barcelona.
Mentrestant, que hi ha esvorancs? Doncs que n'hi hagin. I això passa en molts casos.
Me n'alegro que tinguis un bloc tan actiu. M'agradaria participar més però... ja ho saps.

Xavier ha dit...

Si s’ha aconseguit passar sota el Canal de la Manega, travessar el Cadi, el Montblanc i una infinitat de llocs molt mes precaris, ¿ per que tanta por ?.
Accidents n’han agut i ni hauran sempre. Barcelona ja te la pell marcada per l’experiència d’un desastre d’aquesta mena. Voldria pensar que s’han pres tota mena de precaucions per aquesta obra.
Altra tema es si es precís aquest projecta. El que si tinc clar es que la nostra ciutat es falta d’una segona estació ferroviària per poder resoldre el gran problema del transport. L’espai on es situada Barcelona fa complicat disposar de llocs segur que mes adients per una obra d’aquesta envergadura.
Com diu “ddriver” el problema principal es que cap família perdi la seva llar, encara que jo si que voldria que l’obra de Gaudi es mantingui en peus.
No es el de menys que caigui, jo he viscut a quatre travessies, en el mateix carrer de Mallorca molts anys, he crescut veient-la cada dia, recordo la primera il•luminació que varen fer de las torres, e llegit mols llibre assentat a la vella plaça, vaig aprendre a patinar a la petita pista ara inexistent, ....... i voldria gaudir-la cada dia quan veig les torres des del bus quan aquet creua per el carrer d’Aragó.

Assumpta ha dit...

Per cert... li he comentat aquesta notícia al meu marit i m'ha fet donar compte que aqui apenes s'han fet ressó... ell no en tenia ni idea i llegeix habitualment la premsa... és estrany, oi?

Ferran ha dit...

Jesús segur que devia ser així. Per això cal exigir responsabilitats, i més encara considerant que dues persones haurien mort, en aquest cas.

Ei Xavi, content de llegir-te per aquí; sí, ja sé que no pots passar gaire sovint per la catosfera...
El que dius és ben bé així. A l'entorn del TGV i Barcelona hi ha hagut propostes de tots colors, i cadascuna d'elles era feta pensant en fotre la proposta anterior, d'un altre partit, i no pas considerant els interessos de la gent i els costos econòmics. Quina ràbia!
Records!

Xavier véns a refermar el que comenta en Xavi (que jo encara no havia publicat quan tu has escrit el teu comentari, com saps). Es prendran totes les mesures de seguretat i més? És d'esperar que sigui així, però... si potser era més senzill (i fins i tot barat) per una altra banda, perquè s'ha insistit tant en l'opció Mallorca? En fi...

De debò, Assumpta, que no se n'ha parlat gaire? Ho he llegit a mitjans alemanys i ho he vist al Telenotícies alemany (per internet, que ara torno a ser a Barcelona; sóc un amunt i avall, jo :), però si és com tu dius... potser no volen donar-ne massa publicitat pel tema del TGV i la Sagrada Família. No m'estranyaria que anés per aquí, la cosa...

Assumpta ha dit...

Sí, sí... de veritat.

Ell cada dia llegeix el diari... no amb absoluta profunditat però si que el llegeix i no n'havia sentit a dir res!! I quan jo li he explicat s'ha quedat parat i hem vingut aqui i li he ensenyat el teu article i s'ha quedat sorprés...

Segur que en van parlar els diaris... però ves a saber a quina pàgina va anar a parar la notícia i quan espai li deurien dedicar...

Els del PiT ha dit...

Noi doncs aquí, com a casa de l'Assumpta (la física, no virtual), escolto la ràdio i no me n'he assabentat fins ara.
Una pèrdua lamentable de debò.
Això no és cap broma, va de debò...