Madrid 2016

La capital espanyola està sent examinada amb lupa, aquests dies, per alts dirigents de l'olimpisme internacional. No només Madrid; també Chicago, Rio de Janeiro i Toquio són visitades i les seves instal·lacions analitzades al milímetre. Passat l'estiu, una d'aquestes quatre ciutats serà designada seu dels Jocs Olímpics de 2016. Si cap de les candidates fos catalana o espanyola, difícilment la decisió del CIO em cridaria gaire l'atenció; si el lloc de Madrid l'ocupés San Petersburg, Canberra o Buenos Aires, per exemple, em seria força indiferent a quina urbs s'encarrega l'organització de l'event. En ser Madrid a la llista, però, no m'és possible deslliurar-me emocionalment d'aquesta qüestió: dv 2 d'octubre esperaré amb atenció el moment quan el CIO anunciï el nom de la seu dels Jocs del setze, que espero que serà Chicago, Rio o Tòquio. Definitivament, tan de bò tampoc 2016 sigui l'any del Madrid olímpic; ni el setze ni cap altre, mentre Catalunya continuï formant part de l'estat espanyol.
.
D'Espanya em fan mandra moltes, moltíssimes coses; això, naturalment, deixant de banda les que m'agraden, que no són poques. Però les que m'emprenyen són moltes més, i de molt més pes. Per començar, és a la capital castellana on es remenen els quartos que surten de les butxaques dels treballadors catalans; ja sabem com va allò de les balances fiscals i del dèficit de les infrastructures. Sabem també -malament si algú encara no se n'ha assebentat- que Madrid és la nineta dels ulls dels nacionalistes castellans (els mateixos que s'han apropiat del concepte d'espanyolitat, per cert), que és la capital del regne, cridada a representar la pell de brau davant la comunitat internacional. És per això, per aquesta visió madrinyola de l'estat, que a la capital s'hi han invertit, en els últims temps, més de 6 mil milions d'euros per construir una mega-terminal aeroportuària de 770.000 metres quadrats (la T1 d'El Prat, encara per inaugurar, n'ha costat menys de mil; per a la totalitat de les obres que s'estan duent a terme a tot l'aeroport català s'hi han invertit 5 mil milions, és a dir, menys que per a la construcció només de la T4 de Barajas).
.
Efectivament, el capítol d'infrastructures és el que més clarament em fa desitjar que Madrid no aconsegueixi els Jocs del 16. Si sense Olimpíades, la capital d'Espanya té un dels aeroports més grans del món, una de les xarxes de metro més extenses d'Europa, sis autovies gratuïtes que la comuniquen, des del kilómetro 0, amb sis extrems de la península... ¡què no se li donarà si acaba sent designada seu dels Jocs! Només faltarà que obrin un canal d'accés directe a la Mediterrània! Això sí, mentrestant el finançament de Catalunya continuarà empantanegat, com des de fa mesos!, i convé recordar, per als "despistats", que "finançament de Catalunya" no és un concepte eteri i abstracte, sinó que té relació directa amb sanitat, ensenyament, carreteres, ferrocarrils, aeroports... en definitiva, infrastructures (diners -> vies de comunicació -> inversions -> feina; d'això es tracta la cosa aquesta del "finançament de Catalunya", entre moltíssimes altres d'igual interès!).
.
El nacionalisme espanyol -el del PSOE i el del PP- té un model d'estat al cap, i és el francès, on París és el sol que il·lumina la resta de l'hexàgon. A Espanya hi ha la clara voluntat de convertir Madrid en el cor que bombeja, radialment, cap a la resta del país. Madrid-Sevilla, Madrid-Córdoba, Madrid-Valladolid (que dius: eing??), Madrid-Lleida/Pirineus (nom de l'estació lleidatana; clar, vist des de la Meseta, Lleida és a tocar dels Pirineus i de les seves desitjades pistes d'esquí!). Mentrestant, què passa amb el corredor ferroviari del Mediterrani? Una línia d'interès... per a la pròpia Espanya!, però a la que l'estat ha donat llargues, històricament, per motius polítics: aquest eix suposa vertebrar una conexió ferroviària moderna des de Guardamar fins a Salses, dues poblacions que als castellans els fan venir cagarrines. Com no és possible traslladar Madrid fins al Levante, anem arrossegant la qüestió i qui dia passa, any empeny.
.
Aquests són alguns dels motius pels quals enviaré tot d'energia positiva cap als EUA, Brasil i el Japó, a primers d'octubre. Aquests... per no parlar de la pressió mediàtica que suposaria un Madrid designat seu dels Jocs. La manera com els mitjans estatals (per suposat, tots amb seu a Madrid) enfocaven el partit del Bernabéu de fa uns dies -el del 2 a 6- era repugnant, però malauradament cap novetat, que aquí ja ens coneixem tots. Si la "Villa y corte" fos nominada seu olímpica, no vull ni imaginar-me la de "Madriz" que ens hauriem d'empassar, dia rere dia, des de tots els mitjans estatals (per suposat, recordo, tots amb seu a la capital castellana).
.
Que no, que passo mil que Madrid d'endugui les Olimpíades; ni de conya! Altra cosa seria si Madrid fos la capital d'un estat veí del català; llavors, francament, se me'n fotria força, com deia al començament, quina ciutat s'enduïa els Jocs. Però mentre els castellans gestionin tots els assumptes d'importància que afecten Catalunya, a Madrid, ni aigua!
.
Madrid 2016
On October 2, the IOC will reveal the secret: the name of the city will organize the Olympics in 2016. Madrid is one of the finalists, along with Chicago, Rio de Janeiro and Tokio. I do definitely support any of this last three, and absolutely hope the Spanish capital city will be ruled out, just like it was for the 2012 event (to take place in London). The reasons for my choice are purely -or basicly, to be more precise- economic ones: Spain has become, especially in the last couple of decades, a highly centralized country, with Madrid at the very centre, not only from a geographical point of view. The central government is investing huge amounts of money in infrastructures in the Madrid region, especially its airport -one of the biggest in the world. Besides, Madrid has an extensive network of toll-free highways, unlike Barcelona.
For these, and for many other issues I simply could not explain in a single post, I definitely do not want the Olympics in Madrid; this event would be one more excuse to invest more, more and more there, being this detrimental to every other territory in Spain.
.
Madrid 2016
Am nächsten 2. Oktober, das Internationales Olympisches Komitee (IOK) wird der Name der Stadt bekannt geben, die 2016 die Olympische Spiele organisieren wird. Es gibt vier Finalisten, darunter Madrid. Ich unterstütze nicht die Spanische Hauptstadt, sondern Chicago, Rio de Janeiro und/oder Tokio, und hoffe hundertprozentig, dass Madrid ausgeschlossen wird...
.

27 comentaris:

Assumpta ha dit...

No pateixis que no els hi donaran. Ma germana m'ha donat una rao senzillissima i m'ha convençut: si el 2012 les fan a Londres és dificilíssim que dos anys seguits siguin dues ciutats europees tan properes geogràficament :-))

1980 MOSCÚ.
1984 Los Angeles
1988 Seul
1992 BARCELONA.
1996 Atlanta
2000 Sidney
2004 ATENES.
2008 Pekin
2012 LONDRES.

Veient aquest quadre, tu creus que poden donar a una altre ciutat d'Europa? De fet és que no sé ni com ho demanen.

Fes els teus càlculs de probabilitats i veuràs com no seria lògic que, en QUATRE jocs, TRES, fossin europeus (04, 12, 16)

Els del PiT ha dit...

No puc estar més d'acord amb el que dius i amb l'argument de l'Assumpta. Afegiré que a madrit no crec que els interessi tenir el 2 (mil diez y) 6 tan present, oi?
;-)

kweilan ha dit...

No crec que els donin les Olimpiades perquè no toca el continent europeu com diu l'Assumpta...de totes formes a mi també m'és indiferent.

DooMMasteR ha dit...

Tampoc crec que els hi donin la seu...

I quins arguments més bons per estar en contra, Ferran!

Clidice ha dit...

a mi és que madriT i espaÑIacoñññio em fan, com dius tu, molta mandra, no ho puc evitar. Si els ho donen, ja s'ho faran, un altre motiu per veure menys la TV i comprar menys premsa :)

Jesús M. Tibau ha dit...

vaig sentir un fragment del discurs del rei d'ahir sensacional. Argumentava, per tal que li donessis els jocs a Madrid, que ja tocava fer uns jocs olímpics amb clau hispana. És clar, com que des de Mèxic que no se n'ha fet cap, no?

XeXu ha dit...

He llegit amb atenció tot el que argumentaves. És evident que estàs molt al cas de tots aquests temes socio-polítics i econòmics, i sempre està bé aprendre coses, que no tots ens assabentem de tot el que passa.

A mi també em fa mandra aquesta candidatura, i els meus motius són similars als teus. Vull dir que comparteixo el teu sentiment, a banda dels motius que aportes pels quals no s'ho mereixen.

A part, també coincideixo amb el que diu l'Assumpta sobre les assignacions. No solen donar dos jocs olímpics seguits a Europa, de fet, Madrid tenia molta il·lusió al 2012, crec que s'ho van currar molt. Quan els van descartar, ells mateixos ja van fer la reflexió de que no valia la pena presentar-se per 2016, perquè no els els donarien. Personalment, penso que és més una estratègia de desgast, una demostració de persistència de cara a 2020. Si es presenten cada any, algun cop els ha de caure, oi?

A mi em faria gràcia Tòquio, però fa anys que no és a EUA, s'ha de tenir en compte. De totes maneres, penso que si Rio reuneix les condicions necessàries i demostra prou fiabilitat, li donaran a aquesta ciutat. Els agrada saltar de continent a continent.

enric ha dit...

Ferran, m'haig de treure el barret davant d'aquest magnífic article d'analisi polític, arrel de la pretensió de Madrid d'endur-se el jocs dels 2016
Totalment d'acord i gràcies per fer servir un llenguatge ben planer i poc gruller que, sense cap dubte, es podria fer servir.

Sadurní Vergés ha dit...

Hauries d'haver sentit en Puigcercós ara fa un parell de dies, a LaSexta, explicant les seves raons per donar suport a la candidatura de Madrid. Aquest home ha perdut el nord i ja només li queda l'oest.

Efrem ha dit...

És dur, però hem de seguir fent pedagogia a tothom perquè no ens prenguin per terroristes, hem de seguir mostrant les sòlides raons de la nostra forma d'entendre i d'actuar.

zel ha dit...

Llàstima que hi deu haver i hi ha molts madrilenys com cal, molts lluitadors de fons, molta bona gent que paguen pel malnom d'una concepció política fora de lloc.

Petons maco!

Josep Lluís ha dit...

Amb l'explicació de l'Assumpta, ja em sento més tranquil, és més que raonable.

glamboy69 ha dit...

Doncs per mi cap problema tenir els Jocs a 2h en Ave!
Peró crec que li donarán a Chicago, Obama és molt Obama!

Assumpta ha dit...

Crec que en XeXu té raó, el que volen és anar insistint i insistint per veure si al final "cauen".

Eeeeh!! jo no sabia això del Puigcercós!! Expliqueu-ho, si us plau!! (tinc ganes de riure jejeje)

Ferran ha dit...

ASSUMPTA, tens raó. Sé que les probabilitats que Madrid obtingui els Jocs són escasses, justament pel que tu expliques. D'altra banda, en XEXU possiblement tingui raó, i el motiu de tornar-ho a provar ara sigui, justament, el d'insistir fins al "sí". A Barcelona li van concedir els JJOO després d'haver-los demanat, si no recordo malament, quatre vegades! Tot i això, podrien haver-ho intentat més endavant, quan sapiguessin que tenen possibilitats reals.
No sé... jo, fins que no senti "Chicago!", "Rio!" o "Tokio!" no em quedaré tranquil.

Hehe... ben vist, SERGIKWEILAN, que a mi no m'és indiferent, eh? M'ho seria si Madrid no fos candidata, però no és el cas...

Ja veurem, DOOMMASTER i JOSEP LLUÍS, ja veurem...

CLIDICE, d'acord, podriem veure menys mitjans estatals/madrilenys, però les banyes ens les fotrien ben fotudes amb coses realment importants, que tenen a veure amb els diners.

JESÚS, no ho vaig sentir, això del Sr. Borbó... però de tantes com n'ha dit, de l'alçada d'un campanar, que no m'estranya gens. Ara, gros ho és una estona; després diuen que nosaltres com els separatistes...

M'he controlat, ENRIC, perque si dic el que em surt de les entranyes, la correcció política brillaria per la seva absència!

SADURNÍ, ho dius de debò, això? No les he escoltades ni llegides, aquestes declaracions, i em sembla grossíssim pel que tenen de mostra de "chaqueteo" polític. És gros de debò, que algú d'ERC pugui ara posar-se del costat de ... En fi, això d'Esquerra no té remei.

EFREM, suposo que tens raó, que la pedagogia no podrem deixar de fer-la mentre siguem a Espanya. Però de vegades agafen ganes de llençar la tovallola; heu escoltat les declaracions de Mayor Oreja sobre la Llei d'Educació? Ja sé que som en període electoral, però és que sempre estem igual!

Seguríssim, ZEL. I entre aquestes persones, alguns amics meus, castellans. Però les coses són com són, i cadascú defensa els seus interessos.

GLAMBOY, però creus que els arguments que tinc pel "no" són reals, o et sembla que no s'aguanten per enlloc?
Si el projecte de Rio és bò, les meves preferències passarien per aquesta ciutat. Més que res per variar una mica de continents, perque sempre s'acaben duent el gat a l'aigua els mateixos.

rits ha dit...

Fa moltíssima mandra només pensar lo xulos i insoportables que es posarien!!
tb penso que no els donaran.... a més fa molts anys que no en fan als USA, l'últim cop, el desastre d'Atlanta i ara amb l'Obamamania i la seva revolució segur que farà tot el possible perquè sigui allà i així posar la candidatura com a bon mecanisme per reactivar l'economia americana....
xò no sé, sempre es donen sorpreses...

Xavi ha dit...

Estic en contra de que es facin els jocs olímpics'2016 a Madrid, de la mateixa manera que estava en contra de les de Barcelona'92. I dic això, com una crítica constructiva. De vegades, des de Barcelona, no som capaços de veure'ns el propi melic. I el fet, és que quan demanem una xarxa de metro més extensa per a la capital cstalana, ens olvidem de la resta de Catalunya, tot titllar a la capital castellana de centralista.

Mireia ha dit...

Una pregunta, quan vas estar a Ecuador, què hi vas estar fent?? Ja fa temps que em crida l'atenció anar-hi per tot el tema de les petroleres...suposo n'hauràs sentit a parlar.

Salut!

Mireia ha dit...

Un text clar i ras, Ferran.

Jo també vaig sentir puigcercós l'altre dia a la sexta, Sadurní, i també em va semblar que no sabia ni què deia

Deric ha dit...

només ens faltarien les olímpades a Madrid perquè se'l pugin més els fums i donin menys diners als catalans

Sara Maria ha dit...

Sempre havia pensat que tant em feia si Madrid era seu olímpica, gràcies al teu post: força Chicago!!!

Ferran ha dit...

RITS no havia considerat la "variable Obama", pero ara que ho dius... Potser sí que Chicago té mots punts; perfecte! :)

XAVI el centralisme de Barcelona el veiem -i critiquem- també molts barcelonins; en el meu cas, des de fa temps.

Ei MIREIA dels Països Baixos. Fa mil anys, de Quito; eren els anys 80 ;-) Hi vaig anar amb la família, per feina del meu pare.
Del tema petrolieres... em sap greu, però no en sé res de res (a part del que és públic i notori: que les empreses estrangeres són al país per aprofitar-se'n dels recursos tant com poden)...

Merci, MIREIA. Celebro que t'ho hagi semblat.

Això penso jo també, DERICSARA MARIA és important tenir en compte les conseqüències d'un Madrid olímpic. Com més hi penso, de debò, més angúnia em fa que aquesta possibilitat pugui fer-se real, algún dia!

òscar ha dit...

el meu argument és més visceral i, per tant, segurament poc raonat però ... a quí tenim més mania; al veí de dalt que ens fot la punyeta amb soroll i emprenyant tot el sant dia o al veí de l'altre punta de la ciutat que no coneixem de res?
doncs això ... jo al veí de dalt no li dono ni el bon dia!

SergioMZ ha dit...

Però, Ferran... Un dels punts clau de la candidatura de Madrid és que té el 70% de les instal·lacions construides.
Ara que JA s'ha invertit, almenys que s'aprofiti, si no seran diners malgastats i llençats a la brossa (i pagats en bona part per catalans, que això ho sabem tots).
I Barcelona ja va tenir el seu moment, on els madrilenys, enrabiant-se o no, van celebrar que hi haguéssin unes olimpiades al seu país, i ho van pagar.

No siguem tan independentistes per a tot, sisplau. Fa ràbia que RES del que fa la resta d'Espanya està bé, i TOT el que fa Catalunya ho està. Els extrems (tots) són dolents.

A mí m'és una mica igual, però puc dir que m'alegraré si se les donen. Perquè... per què no? Vindrà moltíssim turista, i ja se sap que la gent visita les ciutats més importants i turístiques dels països on va. Madrid i Barcelona, en aquest cas. Per Barcelona seria una bona injecció de pasta, també.

I Madrid és Madrid, no és Espanya menys Catalunya.

En fi, sense polemitzar, i respectant el que dieu... jo dic que opino diferent.

Sergio

Assumpta ha dit...

Vingaaaaaaaa ÒSCAR sense embuts!!! :-))

Natxo Rovira ha dit...

Un cop més, subscric fil per randa tot el que dius, malgrat que els sentiments 'anti' no siguin gaire edificants. Però ja n'hi ha prou, el catalans, per una vegada a la vida hem de dir que ja n'hi ha prou i exigir unitat als nostres mediocres i egoïstes polítics que se'n diuen catalans.
Jo també estic convençut que no els hi donaran els Jocs Olímpics aquesta vegada, però també crec que no pararan (amb tot el cost que això suposa) fins que no les aconsegueixin. Crec que no poden suportar que BCN tingui aquesta fita en el seu currículum.

Per cert, una correcció. Madrid no està unida amb 6 autovies gratuïtes radials amb tots els extrems d'Espanya. N'hi ha un extrem, amb el qual no hi ha autovia gratuïta, perquè en alguns trams, simplement no existeix: Saragossa-Fraga i El Masnou-La Jonquera, a la N-II

Justament la que de l'extrem nord-est...

Recirdeu quan l'Alvarez Cascos va menystenir les reivindicacions catalanes tot dient que les autovies espanyoles no eren gratuites perquè s'havien pagat amb els impostos de tots?

Ferran ha dit...

És una forma de dir-ho, ÒSCAR De fet, una mica ja és això, ja...

SERGIO ja m'agrada, ja, que algú porti la contrària a l'opinió general dels comentaristes. Al teu punt de vista, que evidentment respecto com qualsevol altre, només hi faria una matització; dius que "fa ràbia que RES del que fa la resta d'Espanya està bé, i TOT el que fa Catalunya ho està". Això, Sergio, jo no ho he dit mai; ni pel que fa a Espanya, ni encara menys pel que fa a Catalunya. De fet, sóc prou crític amb el meu país, perquè em molesten moltes coses: certes manifestacions de victimisme, la incapacitat política de treballar per l'interès comú i moltíssimes altres. Que algú critiqui o alabi per definició (un país, un grup... el que sigui) resulta ridicul. Ho sé, hi ha gent que ho fa; no és el meu cas.

Dit això, sóc independentista perquè estic convençut que mantenir un matrimoni mal avingut és nefast per les dues parts; en aquest cas, no només per Catalunya, sinó també per a la resta d'Espanya. I estic convençut del caràcter centralista i excloent dels polítics espanyols, cosa que perjudica no només els catalans, sinó a tots els treballadors que no viuen a Madrid.

Jo voto no a Madrid 2016 per tot això. Però ei!, com diuen en castellà, "aquí paz y después gloria"! ;-)

PS: la meva capacitat d'autocrítica i d'acceptació de certs arguments dels "contraris" queda demostrada, per exemple, en el fet que una excel·lent amiga meva és... de Madrid, i del PP. Vive la diférence! :-)

Hehe... no l'animis, ASSUMPTA, a veure si se'ns desmelena! ;-)

Osyi, NATXO, tens raó amb això de la "sisena autovia radial". No havia caigut que l'N-II a La Jonquera no és una autovia sinó una carretera nacional que, en alguns trams, fins i tot té un sol carril.
Ja és gros, tot plegat, ja...