数字は独身に限る

Passejant per ca la Zel, fa un parell de dies, hi vaig descobrir una cosa que més valdria que no haguera vist: la nostra blocàire de l'Empordà havia incrustat a ca seu una aplicació que... ai, Zel, Zeleta, quina putadeta més grossa m'has fet!

El vaig descobrir fa un temps. Tard, per variar. Sabia de la seva existència però durant força temps no m'havia cridat l'atenció. Ara em té rematada, malaltissament enganxat. La meva estona Sudoku és, sobretot, als vespres; abans d'enganxar-m'hi, un llibre m'acompanyava quan me n'anava al llit. Sí, d'aquells de paper que fan aquella olor tan bona. Però des de fa ja mesos, molts, qui jau amb mi és, ai las, un tipus quadriculat com ell sol; no perque sigui alemany, pobre, sino perque és això, literalment: una quadrícula amb uns poquets números, aleatoris, als quals la víctima enganxada ha de buscar acompanyants.





El títol d'aquest post és el nom original i sencer del joc. Els meus alts coneixements de llengua nipona (així com Google), em permeten xulejar i fer-vos saber que Sūji wa dokushin ni kagiru -el títol del post- vol dir "els números van sols". Per sort, alguna ànima caritativa va tenir la bona pensada de fer-ne una versió reduïda del nom, l'actual Sudoku. Sabieu que d'aquest joc hi ha més de vint variants? Sí, sí, hi ha vida més enllà de la quadrícula que tots coneixem: el Samurai Star, el Killer i el paranoïc Futoshiki en són una mostra.



Si algú de vosaltres té el mateix problema d'addicció als Sudokus, aquest web ofereix piles de quadrícules per jugar-hi. També aquest (amb les explicacions en català), aquest altre o aquest d'aquí. Compte, que enganxa!



数字は独身に限る


This is japanese for "single number" or Sudoku, the name of a very popular game that very probably you already know. The first Sudokus were published in a New York paper, although they became really popular after being included in a Japanese newspaper, back in 1984. If you are a fan of this game, just like I am, you can fins access to a number of websites devoted to Sudoku, above. Enjoy!

24 comentaris:

Jordi ha dit...

A mi em tenen molt enganxat també, sobretot al de la Blackberry. És com una petita droga perquè cada vegada el vols fer més ràpid, i intentes superar el rècord... mola i molt!

Salut, Ferran!

Edurne ha dit...

No, yo creo no correr peligro... a mí me gustan los autodefinidos, los autoblancos, los crucigramas... pero los sudokus... no, gràcies!

Pues cuando te sientas demasiado pillado, tendrás que hacer una cura de desintoxicación, no?

Petonets!

Albert B. i R. ha dit...

No m'acostumo a entretenir gaire amb jocs d'aquesta mena. Tot i que he de reconèixer que per a fer treballar la ment van molt bé, així com els mots encreuats i similars.

Lluïsa ha dit...

Ara porto una temporada tranquil·la i en faig molt pocs, però reconec que m'hi he passat estones llargues.
Al final vaig deixar de fer-ne al anar a dormir perquè, en lloc de relaxar-me i descansar, se'm feien les tantes intentant col·locar els numerets.
És que quan li trobes el truc, no vegis com enganxa.

Joan ha dit...

N'he fet algun, sí. Però no sóc gens propens a les addiccions, jo. Més aviat sóc un tastaolletes, així que després de la primera bullida se'm va passant ...

Rita ha dit...

Ho he provat alguna vegada i he acabat nerviosa i sense sortir-me’n :P

Deric ha dit...

Per sort, n'he fet, però no me n'he enganxat mai!
Sí, tú en nipó, jo en grec! ;)

sànset i utnoa ha dit...

Jo no puc.

Quan veig massa números seguits em poso nerviós.

*Sànset*

Sara Maria ha dit...

Doncs no, corro perill, no m'ha enganxat... Però tinc amics que si, els hi enviaré l'enllaç al teu post!

Ferran ha dit...

Jordi, sí que mola, sí, però de vegades m'agradaria estar-hi menys enganxat. Tindré un problema?

Edurne, los Sudokus son como la tónica: de entrada, cuestan, pero una vez te pones... Besos!

No puc estar més d'acord amb tu, Albert. És un molt bon exercici, no físic sino mental, però molt bò.

Lluïsa, per sort això no em passa: normalment és ficar-me al llit, aguantar Sudoku cinc minuts i quedar-me fregit :)

Fas bé, Joan. No li dones opcions perque t'atrapi i t'hi enganxis ;)

Rita, aquesta que expliques és la primera fase. La segona arriba quan comences a pillar-li el "truquillo" i te'n vas sortint. És llavors que estàs perduda!

Deric, aquesta sort que tens, noi.

Haha! A mi em passava el mateix, Sànset... quan era jove. Ara sóc un enamorat dels números; de debò.

Sara Maria, t'estaran infinitament agraïts, de ben segur!

Lluïsa ha dit...

Per això ara llegeixo; rar és el dia que passo de les dues pàgines.

Mireia ha dit...

no hi estic gens enganxada però ahir vaig venir i em vaig quedar a mig post per culpa del sudoko que hi vas posar.
Que el sudoku no et faci perdre el llegir

Xiruquero-kumbaià ha dit...

M'encanten el sudokus!

Assumpta ha dit...

Uffff nooooo, que jo sóc de lletres... A mi porta'm mots encreuats i coses així :-)))

Natxo Rovira ha dit...

Ja hi vaig per això, però ja vaig deixar l'addicció sense necessitat de fer cap cura de desintoxicació, sinó per pur afartament.

En tot cas, ferran, no et sentis culpable. Diuen que va bé per prevenir l'Alzheimer (un altre alemany)

Candela ha dit...

No serveixo per sudokar! :(

mar ha dit...

tot i agradar-me els números, aniré amb compte a no enganxar-m'hi!
gràcies per l'advertiment!

Babunski ha dit...

Noooooooooooooooooooooooo... què has fet?!?!?!
Això no pot ser bo per un numeròleg com jo! Serà la meua fi!

Crític de cine ha dit...

És veritat que són tota una addicció!!!! jo em vaig a arribar a comprar una d'aquestes maquinetes que ja estan preparades només per fer sudokus!!!

Joana ha dit...

Més addiccions Noooo Ferran :)
Sóc més de lletres...
Que tinguis un bon diumenge, espero que no faci tanta calor a Berlin. Aquí sembla el tròpic un altre cop.
Una abraçada

Ferran ha dit...

Ens fem grans, Lluïsa, hehe...

Llavors vols dir, Mireia, que no hi ESTAVES enganxada. Posa't a fer-ne uns quants i espera't, espera't...

Xiruquero, són genials, oi?

Assumpta, jo també sóc de lletres. I pures! Però ves, alguna cosa tenen els Sudokus...

Una excel.lent excusa per continuar amb l'addicció, Natxo. De fet, per ara no me n'afarto.

Candela, això, com la Tònica: serà que no ho has provat prou ;)

Avisada estàs, Mar. Compte!

Babunski, noi, és el que hi ha. Certament, si per un de lletres com jo ha estat un descobriment "perillós", per tu...

Crític de cine, potser em consola veure que no sóc l'únic que està fatal, hehe. Em sento acompanyat en la meva addicció.

Si no vols més addiccions no t'hi atansis, Joana, que aquesta és de les fortes!
Aquí ja estem de meravella. Només avui fa calor, sí, però suportable (28° de màxima, però per la nit ja fa fresca). Demà tornem als habituals 20/22° de màxima :)
Abraçada i records!

kika ha dit...

enganxadissima!!!
jo tambe vaig deixar de llegir regularment a les nits... només ara a l'estiu, que tinc més temps llegeixo una miqueta entre sudoku i sudoku!!!
però a mi m'agrada més fer-los amb llapis i paper (i goma!!!)
has provat els que no son quadrats? són una passada!!!

Clidice ha dit...

sóc sudokaire, perquè molt em temo que sóc addicta a les addiccions ;) però els sudokus a l'ordinador no em "pillen", a mi m'agrada emmarranar el paper :)

Ferran ha dit...

Ah, doncs mira, Kika, un cas ben semblant al meu; em sento acompanyat :)
Definitivament, jo també prefereixo paper i boli, però aquests webs "sudokàires" tampoc no estan gens malament. Dels no clàssics, sí, n'he provat algun; tots m'encanten (i enganxat)!

Clídice, també prefereixo el paper, però he descobert que les múltiples, infinites gairebé, opcions que dóna internet són una meravella pels addictes com nosaltres :)