SOS tradició

A friend of mine, from Madrid, has asked me to cooperate with her in a cultural project, with the intention of reflecting different cultures of the world. I am expected to write a text about a tradition in Catalonia, which would eventually be shown/read/filmed in an exhibit. Sounds cool and therefore I am happy to cooperate; only, since I am pretty busy these days and my friend expects me to send her my contribution within a week approximately, I wonder if one of the readers of my blog might help me by telling me a Catalan tradition that might be presented in this event.

Aquest és un post en demanda d'auxili, del vostre auxili. Veureu: una amiga de Madrid m'ha enviat un correu per demanar-me això que podeu llegir aquí sota:

(...) Estoy recopilando historias, cuentos, leyendas, mitos etc. de todas las culturas del mundo para presentarlas en diferentes formatos (audio, vídeo y texto) en una exposición en octubre. Se trata de historias que sean importantes para quien las cuente y que digan algo de su cultura. Mi idea es mostrar diferentes identidades culturales, pero a la vez la identidad única de quien las cuenta, que ha sido quien ha elegido una historia en particular.
He pensado que a lo mejor tienes alguna historia que te guste de Cataluña; si es así, me encantaría que tu historia estuviera en el proyecto!

Petició rebuda, doncs, i com vaig un xic de bòlid, per feina i per altres qüestions, li demano si pot donar-me una mica més d'informació: com més acoti ella el terreny, menys feina em suposarà l'encàrrec. Em diu que hauria de ser més o menys una pàgina, i que sigui una tradició catalana li sembla fantàstic.

I aquí entreu vosaltres en acció: quina tradició catalana li podria explicar? Només tinc cinc dies, de feina me'n sobra i el cap de setmana tinc programades (i no desprogramaré, ah no, això ni en broma) unes quantes activitats. Per això us demano auxili: em podeu donar idees, sisplau? Les vostres aportacions segur que alleugereixen una mica la feixuga càrrega que comparteix, amb un precís 50%, les ganes de col.laborar amb la meva amiga i el seu projecte. D'antuvi, gràcies!

24 comentaris:

Clidice ha dit...

si et serveix una festa prou ben documentada: la Patum de Berga o la dansa de la mort de Verges.

Deric ha dit...

Doncs quina millor que la de les 4 barres? O la del Comte Arnau. Fins i tot la d'en Serrallonga.

Assumpta ha dit...

Sense cap mena de dubte: La llegenda de Sant Jordi, el dragó, la princesa i la rosa :-))

kweilan ha dit...

La de Sant Jordi i la de les quatre barres.

Montse ha dit...

Jo també : Sant Jordi, mit Sicherheit!

Montse ha dit...

O el Cagatió?

Clidice ha dit...

ei! i les fogueres de Sant Joan? hi ha res més important que el foc en la nostra cultura? vull dir que ens connecta al passat més remot :)

Albert B. i R. ha dit...

Al meu parer, com els Castellers no hi ha res. Són unes construcions tan amgnífiques i perfectes que deixen bocabadat a qui les coneix. A més, tots els valors que aporta de companyerisme, esforç, col·laboració... em sembla perfecte!

Anònim ha dit...

La llegenda de Sant Jordi!!!!

o L'home dels nassos!

Jordi ha dit...

Crec que l'important és que li expliquis la que mes arraigada tinguis tu ja que posa molt énfasis amb com ho visqui qui ho explica per tant et preguntaria quina és la que recordes i has viscut mes intensament, el caga-tió, Sant Jordi, Els panellets i la castanyada, etc. etc. Jo tot i tenir cert recel al Nadal reconec que són les que mes m'agraden i les celebracions d'aqui són prou peculiars.

XeXu ha dit...

Uf, reconec que l'única idea que em venia al cap era que expliquessis a la teva amiga que si escrivís Catalunya en lloc de 'Cataluña' segur que ens l'estimaríem més...

Però ara que veig comentaris de gent sensata, em sembla que Sant Jordi és el candidat ideal, i a més et serà molt fàcil redactar-ho.

Carme ha dit...

Doncs quantes idees! No et queixaràs pas. Jo crec que també m'apuntaria a la llegenda i tradició de Sant Jordi...

eudald ha dit...

doncs jo... tiraré més pel tros, que la terra tira molt i per tant estaria molt bé la llegenda de les quatre barres amb en Guifré de protagonista. Com a mite, llegenda, història i conte, el Comte Arnau no té preu...
També tenim els Barons de la Fama amb Otger Cataló...
Li pots dir a la teva amiga que visiti www.terradecomtes.cat on podrà trobar més informació tant de la història dels orígens de Catalunya com de les llegendes que se'n deriven!

Crític de cine ha dit...

El conte del Patufet, i que passegi la barretina per Madrid. O la llegenda del timbaler del Bruc, que ara n'han fet una pel·lícula

Joan ha dit...

Ostres, em sembla que els comentaris anteriors han buidat el meu arsenal d'idees!

Segurament la llegenda de Sant Jordi és la més exportable...

Lula ha dit...

Sant Jordi és molt bonic, però tb molt conegut. I en tenim moltes més! La Nostra és una cultura molt rica!!

La primera que m’ha vingut al cap és la Patum, és molt espectacular, ancestral i molt única.
El tema de Sant Joan, les fogueres etc, tb m’agrada, xq pots enllaçar-lo amb les festes paganes i la tradició de la coca, les revetlles….
Finalment la celebració de Tots sants, com es viu, què es fa… contraposar els panellets al Halloween!!!
A mi m’agraden molt totes aquestes coses, les tradicions, i si es poden enllaçar amb cosetes típiques de menjar molt millor, xq la cuina tb forma part de la nostra forma de ser.

Ja ens diràs què tries.

Petonassos

sànset i utnoa ha dit...

A mi sempre m'ha semblat molt "romàntica" la d'Otger Cataló i els 9 Barons de la Fama, encara que és pràcticament la més moderna de totes.

Tinc un parell de llibres sobre les llegendes catalanes medievals (moltes d'elles acaben amb tradició oral). També és bonica la del naixement d'en Jaume I o la de la seva espasa (llegenda molt europea...) o la del Salt de la Reina Mora o la de Carlemany, etc.

Si hi penso aquesta tarda miraré alguna cosa dels llibres!

*Sànset*

DooMMasteR ha dit...

Jo també voto per Sant Jordi i en Guifré i les 4 barres :-)

Matty ha dit...

A mi m'encanta la tradició de tenir oques a la catedral del Barcelona. No em diràs que és gaire habitual arreu del món!
Saps que en són 13 com els martiris de Sta. Eulàlia (antiga patrona de la ciutat) i que la creença popular diu que si en falta una pel que sigui, passarà una desgràcia a Barcelona... Casualitats però el dia de l'incendi del Liceu...

m. ha dit...

Sé que potser no és tan usual, però també podria ser interessant alguna llegenda/mite/digues-li com vulguis sobre bruixes i éssers màgics. Per la zona dels pirineus/pre-pirineus diuen que n'hi ha un bon grapat (al lluçanès també, pel que tinc entès!)

Com a tradició, suposo que els castellers o els gegants són els més "populars".

Però, oH! com m'agrada la idea d'un Sant Jordi reconegut a nivell mundial! :)

sànset i utnoa ha dit...

no hi he pensat...

*Sànset*

Ferran ha dit...

Ei, moltíssimes gràcies a tots i cadascun de vosaltres! El cert és que, hores d'ara, no tinc encara gaire clar cap on decantar-me (i si faig un max-mix de tradicions catalanes? hmmm... m'agrada la idea); en qualsevol cas, m'heu ajudat molt per començar a triar i remenar. Merci!

PS: hmmm... en sèrio... i si vaig un max-mix? hmmm...

XeXu, no et passis, no et passis, que en castellà és Cataluña... i no passa res!

Sànset, no t'ho tinc en compte ;)

Assumpta ha dit...

Home, si fas un max-mix serà molt millor que només parlar d'una cosa:

- Sant Jordi: incloent també la tradició del llibre (ja posats)
- La història de les quatre barres.
- Els castellers.
- El tió (res de "cagatió", que el nom del tronc i de la tradició és "el tió" o bé "fer cagar el tió"... em poso malalta quan sento parlar del "cagatió" com si fos una sola paraula)
.

Amb quatre serà suficient ;-))

Ferran ha dit...

El max-mix guanya posicions a cada segon que passa... ;)