The copy-paste generation

The article deals with the problems the German Minister of Defense Karl-Theodor zu Guttenberg is experiencing these days because of his thesis, which he partially plagiarized. More about this can be read here in english.

Dieser Beitrag geht um den Verteidigungsminister Herr (nicht mehr Dr.) Karl-Theodor zu Guttenberg und seine Fußnotenprobleme. Mehr darüber ist hier auf deutsch zu lesen.

El món no para de donar voltes, i mentre al sud d'Europa -com al nord d'Àfrica- hi ha qui censura mitjans de comunicació, a Alemanya aquests dies és notícia la tesi gràcies a la qual el ministre de defensa, Karl-Theodor zu Guttenberg, és doctor. A Alemanya, els títols són extremadament importants i, com altres coses a la vida, com més llargs millor: Herr Prof. Dr. Dr. h.c. Harald Blümich és un exemple real de presentació. Ara s'ha descobert que el ministre zu Guttenberg va plagiar, que un mínim de 170 cites a la seva tesi no són seves; les hi va posar sense entrecomillar-les ni tampoc indicar-ne la procedència.

No sé fins a quin punt el que ha fet Herr zu Guttenberg es pot justificar o no, com no sé tampoc si les altes cotes de popularitat que estava assolint darrerament tenen alguna relació amb aquesta descoberta i el posterior escàndol públic. Sí sé que, amb caràcter temporal, el ministre ha decidit renunciar al títol de doctor, mentre continua la investigació per part de la universitat on es va doctorar. Mentrestant, el web GuttenPlag Wiki està llistant totes les cites plagiades a la dissertació de zu Guttenberg; la força del 2.0 és imparable. El "caçador de plagiadors" Stefan Weber explica en aquesta interessant entrevista la feina que ell, i altres, fan per detectar tramposos (com l'eurocomissari austríac Dr. Johannes Hahn, segons explica).

Catxonda com és la vida, de la ploma de l'avi zu Guttenberg va sortir aquest Fußnoten ("Notes a peu de pàgina"), fa mig segle.

A la meva principal font informativa alemanya, tagesschau.de, expliquen avui també la revolta a Líbia i una de les mesures del règim de Gadafi: desconnectar internet per evitar que la població s'informi per altres vies que no siguin les governamentals, tal com han fet altres països del nord d'Àfrica, tal com ha fet un altre govern del sud d'Europa.

19 comentaris:

XeXu ha dit...

Ens acabaràs convencent de que a Alemanya les coses funcionen igual o pitjor que aquí. Almenys sembla que tots tenim alguna cosa a amagar, i que en ser un càrrec públic, sembla més fàcil que aquesta surti a la llum. Em sembla que em quedaré molt tranquil·let a casa, no fos cas.

Per cert, he estat llegint les opinions del post anterior, i encara que acabis fent broma al respecte, jo no menystindria la llista de cinc punts que et fa el comentarista al final. Per mi les cinc són veritats com punys, mal que ens pesi i em foti ràbia admetre-ho. Que tothom té dret a veure el que sigui, i que no ens poden capar d'aquesta manera? Això és cert, però no sembla que ell estigui en contra d'això, només exposa la realitat. I si bé jo em posaré del costat de tots els valencians que vulguin veure TV3, també és cert que a la immensa majoria de gent d'allà, i això ho saben els amics valencians que tenim per aquí, els la sua profundament aquest tema i tornarà a sortir en Camps per golejada. Igual que a la gran majoria de gent de Catalunya li és igual la independència. Però en certs cercles vivim molt enganyats. No vull ser sempre el que destrempa, però obrim els ulls a la realitat. Protestar està bé, i fer-nos sentir tant com es pugui. Però que ho diguem des d'aquí dalt no farà canviar d'idea la gent de València.

Deric ha dit...

Tan important és la tesi d'aques paio per fer notícia? No hi ha coses més importants al món? Ais, com estem! No nem bé!

Clidice ha dit...

Té, mira tu, un Ana Rosa Quintana de per amunt! Pel que sé la neta i civilitzada Europa és tan corrupta i manifassera com la pèrfida mediterrània. El que els diferencia sol ser la discreció ... algunes vegades. De les coses del retalls en la llibertat d'expressió ja fa temps que els que controlen l'opinió pels medis tradicionals estan pressionant per desprestigiar i coartar la Inet, veurem com se'n surten.

zel ha dit...

Es veu que es van perdent totes les restes de decència...

Un petonàs, amic!

Carme ha dit...

Quines coses passen! Estem fatal!

Elfreelang ha dit...

El món està capgirat! un plaer tornar-te a llegir Ferran! Internet realment té un poder gens menyspreable el de la Xina els hi veten certes webs...i ara dius que el Gadafi també...món de plagiadors!

Assumpta ha dit...

Quina barra el tio!!!

Espero que no sigui "doctor" en medecina perquè jo no em posaria pas a les seves mans... glubs... No... ho he buscat a la Wikipedia i és en Dret. Ja m'ho pensava però... :-)

Jpmerch ha dit...

Aprofitats de la feina aliena hi ha per tot arreu, n'hi ha d'alguns que intenten amagar-ho tallant la comunicació entre les persones.

Coincidisc al cent per cent amb el comentari d'en Xexu, crec que tenim tendència a confondre els desitjos amb la realitat, però d'això en vivim.

Albert B. i R. ha dit...

Gran tasca aquesta de la de perseguir i descobrir plagiadors! Segur que poc s'ho deuria imaginar aquell persoantge que l'acabarien enxampant!
I sí, igual que en una dictadura, tancant mitjans. No tenen vergonya!

Mortadel.la ha dit...

I llegir aixó encara entre com una mica més de por... Veig que ningú és únic, ja podem patir com els vulguin imitar.
No m'ho pensava, m'ho esperava.

nur ha dit...

Jo no sé quants anys deu tenir aquest home, però pensava que la generació copy-paste venia molt més enrere. Vaja que potser ara anaven pels 20 (i aquest home, fijo (que diries tu) que en té uns quants més) :P

Petonets!

Ferran ha dit...

Gràcies a tots pels vostres comentaris, com sempre.

@ XeXu, em sembla que no ens hem acabat d'entendre, i senzillament és que les quatre ratlles al blog no permeten explicar-se prou bé. Comparteixo certs punts de vista del comentarista anterior, sense dubte, però del que es tracta aquí, i així ho he remarcat en els comentaris del post anterior, és d'un govern que talla unes emissions per evitar que, qui ho vulgui, pugui rebre una informació diferent de l'oficial. Això, que també a passat a llocs com Tunísia, Egipte i ara a Líbia, és senzillament esgarrifós.

Joan ha dit...

Això d'avançar a còpia d'engany és digne de país bananero. I, coses de la globalització, tenim bananes a tot el món ...

Sara Maria ha dit...

Jo em quedo amb el titular "copy-paste generation": quan vaig treballar en una oficina de premsa vaig poder comprovar la poca professionalitat dels periodistes d'aquest país, senzillament feien un copy-paste de les notes de premsa sense contrastar informació ni demanar-ne més!

Isabel ha dit...

Certament m’agrada pensar per mi mateixa, en tots els àmbits, i tenir les meves pròpies idees, equivocades o no...però estic amb tu que això del copy-paste és cada cop més generalitzat i no només en l’àmbit dels estudis o titulacions sinó que en la quotidianitat també estem fent copy-paste, és dolent... és bó...que diré! l’autenticitat és un valor a l’alça.

rits ha dit...

arriben temps de revolta? fa temps que començo a estar convençuda que, com a mínim, alguna cosa es va movent.Per molt que s'intenti evitar.

i arriben temps de retorns? encara que sigui de tant en tant és un gust llegir-te

glamboy69 ha dit...

Inaudit que un ministre hagi plagiat la seva tesi! Diu molt poc de la Universitat alemanya que li va posar Cum Laude...

Assumpta ha dit...

FERRAAAAAAAAAN!! HOLAAAAAAAA!!!

Aquest any no hi ha concurs de relats per sant Jordi??

Ens has d'informar!!

L'any passat volia participar però la "sra. Inspiració" es va negar a visitar-me (a vegades és molt dolentota) i em va saber greu... però al cap d'uns mesos vaig fer un esbós de relat i em vaig dir a mi mateixa "si en Ferran ens convoca de nou per Sant Jordi, em poso a retocar-lo i l'envio" ;-)

Però en FERRAN ja no ens diu res...

Ferran ha dit...

@ Sara Maria, ... i amb faltes d'ortografia. A carretades. El tema del periodisme no mereix un post sino un blog sencer.

@ Rits, gràcies, bonica :) Continuo mandrós respecte a catosfera, però m'agrada mantenir el contacte.

@ Assumpta, m'hi poso de seguida :) (moltes gràcies pel teu mail, maca)

I a tots, gràcies pels vostres comentaris :-)