Galetes de colors

The members of the Catalan government seem to be through an idle phase. The Minister for Education suggested yesterday that uniforms might be reestablished at schools, a stupid debate in a country with the lowest indexes amongst European students; also yesterday, the president of the government suggested a new tv station to broadcast excusively in English could be created. It might be a good idea at some point, to help Catalans improve their very low English knowledge, but definitely not when the crisis is obliging the government to reduce the budget at every existing public institution!

Ahir, dues notícies llegides al 3cat24.cat em van fer gairebé saltar de la cadira, i totes dues relacionades amb declaracions de membres del govern del nostre país. Primer, la consellera Rigau recupera un tema boomerang: uniformes.sí, uniformes.no a les escoles. I en un tres i no res tenim bona part dels mitjans digitals de Catalunya dedicant espais (i muntanyes de comentaris dels lectors) al voltant d'aquest assumpte. Uniformespuntsí, uniformespuntno.

En un altre moment de la meva vida hauria pogut caure en la trampa del "així se n'obliden de marques i tonteries", "iguala els estudiants". Ara no. Les diferències entre els ciutadans estan més que arrelades a la nostra societat, malauradament, i no és centrant el debat en uniformes.sí, uniformes.no que solucionarem el problema. És més, en un país com Catalunya, amb uns índex en l'àmbit de l'ensenyament sense gaire igual en els països del nostre entorn europeu, problema que ni el govern anterior ni, ja ho veureu, tampoc l'actual tenen la més punyetera idea de com solucionar, la sonda de la consellera em sembla una broma de pèssim gust. Ara, tothom a barallar-se pels uniformes, Els matins de l'insuportable Cuní suposo que li deu haver dedicat part del programa, al tema, que òbviament és profund i de gran impacte social, igual que el matinal del Fuentes i resta de ràdios catalanes... Ja tenim el galliner ocupat, uns dies, amb els putus uniformes.

Consellera, deixi de pensar en teles i proposi JA solucions als nivells ínfims de comprensió dels alumnes catalans, als seus problemes amb les matemàtiques, al patetisme que suposa la incapacitat de la majoria d'estudiants catalans de fer-se entendre en anglès (no diguem res d'altres llengües, per suposat)... Uniformes.sí, uniformes.no? Que potser pensa prohibir que els nanos parlin d'iPods, d'iPhones, de PlayStations, de laptops... dels cotxes dels seus pares, de les segones residències dels seus pares, dels viatges dels seus pares... Uniformes per igualar els alumnes? No foti, consellera, no foti i posi's a treballar d'una vegada, que per això cobra.

I parlant de llengües, va ahir el president Mas i surt amb la segona boutade del dia: per apujar el nivell d'anglès de la societat catalana, es podria crear un canal que emetés exclusivament en l'idioma de Shakespeare. Però vejam, seriosament, què caram van esmorzar ahir, els honorables? Eren de colors, les Maria?

Mr. President, TV3 and the rest of the stations of the CCMA can already broadcast in English, just by not dubbing films, series, documentaries into Catalan, and simply subtitling them! It's easy, and much cheaper than creating a new tv station! Altres consideracions a banda, amb les megaretallades que està fent el govern, també a la pròpia TV3, que surti el president amb una idea de bomber com aquesta és per fotre-li un jec d'hòsties. A ell, a la consellera Rigau i a tota la penya aquesta, que amb sous superiors als 100.000€ l'any són incapaços no només de fer propostes serioses i de llarg abast, sino senzillament de no fer el ridícul.

34 comentaris:

Rita ha dit...

Tens tota la raó! Ara les coses no estan per a això precisament...
Petó, Ferran!

Assumpta ha dit...

Sé que hi ha motius per estar empipat i veig que tens gran part de raó, per tant, el que ara diré només són matisos :-)

El tema de les pel·lícules subtitulades és quelcom que sempre he dit! Que ens les posin en la versió original i les subtitulin... o, al menys, en subtitulin algunes (ara pensava en els meus sogres, per exemple, en la meva mare, en la gent gran en general... per ells és molt millor el doblatge o es perden, ho he comprovat directament)... ara bé, que hi hagués un parell de dies a la setmana en que, després de les notícies del vespre (just després, no començant a les 12), es passés una pel·lícula en versió original subtitulada, estaria molt, molt bé. Si es triessin bons títols, la gent faria l'esforç de quedar-se i anirien augmentant la seva comprensió. Jo mateixa t'asseguro que m'hi apuntaria. De fet amb la TDT algunes pelis si sé de què van i tal, vaig canviant el doblatge i la VO :-)

Ara bé, en quant als uniformes... tot i pensar que és un tema absolutament secundari i que hi ha coses molt més importants, no trobo malament que se'n parli... Jo estic amb nens i nenes de 9 a 11 anys i sóc absolutament defensora de l'uniforme, no tan sols per això que dius d'evitar desigualtats, sinó per evitar que nens i nenes de 9 anys es vesteixin com si en tinguessin 18... que jo he vist alguns casos que feien pensar on ha anat a parar l'època de la infància (i no, no és perquè sigui jo, que sóc més abans "carca", no... persones de pensament molt diferent al meu, un dia que en parlàvem, varem coincidir totalment en aquest punt)


PS/ No et cau bé en CUNÍ? :-) Fa temps jo creia que era un gran periodista... però ja fa uns anys que no m'agrada, el trobo taaaaaaaan creguuuuut uffff

òscar ha dit...

Les galetes eren de colors, però el veritablement decissiu va ser les gotetes (i gotetes) que van demanar que els hi tiressin als cafès matinals.

Joan ha dit...

De vegades tinc la sensació que això de manar es basa en anar donant bastonades a tort i a dret. Així, alguna n'encerten.

Això dels uniformes fa riure. I en quan la tele, en fi, es veu que no saben que existeix el dual, la v/o en el segon canal d'àudio i els subtítols. Coses que, d'altra banda, gairebé ningú no utilitza.

McAbeu ha dit...

Jo no crec que sigui culpa ni de galetes de colors ni de gotetes, com diu l'Òscar sinó que està fet amb tota la consciència.
Per mi és una altra mostra de com els polítics saben posar sobre la taula temes de poca importància per tenir-nos entretinguts mentre amb els realment importants (potser perquè no poden) no acaben de fer-hi res.

garbi24 ha dit...

i si li posem un uniforme escolar al Mas i el tanquem dins una gàbia a escriure dos milions de vegades : no diré més bajanades en públic. I la ministra sense uniforme la posem a practicar francés dins d'alguna presó masculina.....
Sembla mentida que aquesta gent tingui el poder del pais a les seves mans amb les nostres diners.

XeXu ha dit...

Tot cortines de fum, com molt bé dius. La qüestió no és afrontar els problemes reals. Sobre els uniformes sóc de la mateixa opinió que tu, els nens amb recursos seguiran refregant per la cara tot el que tenen als més desfavorits.

I respecte això del canal en anglès, jo reconec que fa mandra això de que ja no ens doblin les pel·lis o les sèries, però a banda de fer això que dius, abans que crear un canal que no mirarà ningú i valdrà una pasta, hi haurà a Europa canals que puguem veure amb els nostres receptors, no?

Elfreelang ha dit...

tens tota la raó! ja tremolo cada vegada que parla la Rigau i això que a l'anterior conseller li vaig fer dues vagues...però ara vist el que veig i pateixo el començo a enyorar...i això que havia de ser el govern dels millors....dels millors despropòsits!

rits ha dit...

Completament d'acord, una cortina de fum patètica. Sortir amb el tema dels uniformes em sembla una presa de pèl per a tots els ciutadans.

O és que no suposa més despesa per a les famílies? El tema de les diferències es dóna ja a les famílies, i es continuarà donant es vesteixi obligatòriament d'una manera o d'altra. Em sembla indignant que en aquests moments es proposi un discurs així.

Per mi, son exemples de polítiques de dreta conservadora pura i dura. I em sembla molt lamentable. Per tots els que han i hem treballat per una escola pública, laica i progressista, ... fa riure i molt.

I si, el departament d'Ensenyament fa aigües des de fa anys! per cert, amb tantes retallades i es dediquen a canviar noms de departaments... algú s'ha parat a pensar el que suposa de diners un simple canvi d'Educació a Ensenyament? en carpetes, ròtuls.....mooolts diners, tants com les mampares per canviar despatxos!!! això si, anem retallant de projectes, de subvencions, tancant programes, retallant els sous,... però fent despatxos si que hi ha diners!!!

Ais, Ferran, em sap greu, però és que just avui m'han canviat de taula. Un canvi absurd. Això si, fa dies que ens van dient que molts programes es queden a 0 euros!

nur ha dit...

Crec que és una estratègia: ens tenen tot el dia discutint d'aquestes tontades (uniforme, sí; uniforme, no) i mentrestant aproven un nou retall de l'Administració amb totes les conseqüències que això suposa: acomiadaments, pitjor servei... això sí, que s'entretingui la societat a discutir de tontades. En fi, jo tampoc sóc imparcial en tel tema! Fa una mica de pudor de socarrim :(

kika ha dit...

així m'agrades! molt ben dit!

mar ha dit...

com en saben de distreure el personal...
i mentrestant els qui fem feina per millorar la lectura i comprensió dels ciutadans escolaritzats ni ens pregunten ni ens fan gaire cas...
haurien d'estar difonent totes les bones pràctiques que s'estan duent a terme amb els bons resultats inclosos per tal de poder fer-les arribar a totes les aules i generalitzar-les (com per exemple a Euskadi...)... però no deuen tenir diners per això, no...
:((

tirantlobloc ha dit...

Ferran, jo estic amb l'Assumpta en el tema dels uniformes. No és un tema tan secundari. Treballo en una escola i no només és el tema de mirar de llimar diferències, encara que siguin externes, en els nanos això té un efecte, hi ha un component de disciplina que cal enfortir en els primers estadis de la formació.

M'ha agradat això que has dit de les galetes de colors... molt ben vist!

El porquet ha dit...

Fum, fum, fum i sense ser a Nadal, que no està el tema per anar fent regals.

Els uniformes és una gran tàctica per estar parlant d'aquest tema quan el pinyol del problema és les retallades que, entre d'altres sectors, està patint l'ensenyament del nostre país. Això és greu!

Pel que fa al canal d'anglès... ja no sé si és fum o és que aquesta bona gent no sap en què invertir el seu temps.

Serà que no hi ha versió original ara en la TDT i subtitulada! Però et penses que ho posa massa gent?

Podrien començar per, quan treuen les declaracions d'algú parlant en llengua forana a les notícies o als documentals, en comptes de trepitjar la veu del qui parla amb la veu que tradueix, posar uns subtítols. Així fins i tot, podríem comprovar si tradueixen bé...

Jordi ha dit...

Estic d'acord amb el que li reclames a la consellera. Ara bé, hauries de veure com van alguns/algunes vestides per anar a l'escola. L'uniforme no sembla la millor solució, però a l'escola un/una no va a exhibir-se. Ho dic pel que veig pel carrer, quan passes per davant d'alguna escola.

A mi em posen un canal en anglès i, com que no tinc nivell, ni el miraria.

Deric ha dit...

molta raó, un canal només en anglès no el veurà ningú, cal deixar de doblar les pel·lícules i les sèries de la tv i del cine, ja!

Eulàlia Mesalles ha dit...

Ferran, veig que hem coincidit el comentari, no me l'havia llegit!!
Com ja he dit la meva al Riell Bulevard no afegiré res dels uniformes.
Ara, també coincideixo plenament en el tema de les pel·lícules en idioma original.

Ferran ha dit...

En resum, en el tema dels idiomes a televisió estem bàsicament tots d'acord. Hi afegiria una petita cosa: en lloc de 50 canals, 35 dels quals són autèntica brossa, n'hi hauria prou que el govern en poses 35 internacionals en lloc de la brossa per ajudar a millorar el coneixement de llengües estrangeres.

M'explico: en lloc de Tele5, Euronews; en lloc d'Intereconomia, BBC World; en lloc de, jo què sé... Antena 3, Arte!

Mireu si seria fàcil fer les coses bé, si més no una primera passa important.

Pel que fa als uniformes, aquí sí hi ha disparitat d'opinions. Continuo estant-ne en contra, especialment de l'estupidesa que suposa tornar a treure el tema, ara, de si convé o no convé. Perque al cap i a la fi, la consellera no va dir res útil! Senzillament, que estaria bé plantejar-se la qüestió. Hola??

Jo crec que no, que els uniformes, pel que explico al post, no són necessaris perque no igualen res. La societat JA és desigual! En canvi, sí estic a favor que nenes de 14 anys no puguin vestir com a putons i que nens de 14 anys no vagin pels puestos amb els pantalons a mig cul, perque fa cool. Absolutament a favor de regular com es pot anar a l'escola i com no. Piercings adolescents, que sóc molt guay, jo? no. I la roba, com cal.

Sara Maria ha dit...

Jo vaig dur uniforme de cinquè de bàsica fins a final de BUP i recordo que va ser genial! Sempre he pensat que era el millor: entre setmana vestia d'uniforme, una roba resistent a tot el que feia i que durava dos anys i encara l'aprofitava un any la meva germana o alguna altre alumne; els caps de setmana podria tenir roba que m'agradés pel sols fet que m'agradava, senzillament per què sols hi havia a l'armari roba pel cap de setmana... L'uniforme no unifica per què hi ha qui estrena uniforme cada any (o cada sis mesos) i hi ha qui el porta aprofitat d'algú altre, i això es veu. Però si que és comodíssim!!! Visca l'uniforme. Val a dir que l'escola pública anglesa i japonesa porten uniforme i els hi va bé.

Eulàlia Mesalles ha dit...

Sara Maria, el problema és la inoportunitat de la proposta: és tan sols una cortina de fum per despistar del temes realment importants. Aquí el menys important és estar a favor o en contra. Aques debat simplement s'ha d'obviar.

Josep Lluís ha dit...

Estic d'acord amb tu Ferran. Hem d'exigir els nostres polítics que es posin a treballar i a solucionar els problemes que de veritat preocupen a la gent. Després ja en parlarem de la mort d'en Prim! Salutacions.

Ferran ha dit...

D'acord, Sara-Maria, potser sigui comodíssim però la raó que dóna la consellera ("igualar" els alumnes) és senzillament ridícula, en la meva opinió. Explico en el post el perquè: iPods, iPhones, segones residències, el cotxe del pare o la mare... Estic del tot a favor de regular com poden i com NO poden anar els alumnes, però l'uniforme... no, considero que no.

A més, el que diuen l'Eulàlia i en Josep Lluís, també: no toca, senzillament no toca gens ni mica. És, en tot cas, la típica política de nivell zero del nostre país: perdre el temps en lloc de treballar per millorar les coses. I així va el país.

sànset i utnoa ha dit...

Això a casa ho anomenem "bombes de fum versió camión-bolquete". Entre això i les llobes trànsfugues del zoo de Barcelona ens tenen distrets.

I l'anglès? crec com tu, no és necessari un canal, tenim moltes més possibilitats. Ara... per la gent, tot el que representi un mínim esforç. Qui ho miraria en VO? els que no tenen cap problema...

*Sànset*

Clidice ha dit...

Si poséssim un uniforme idèntic per a tots els escolars catalans, de l'escola que fossin, ja trobarien la manera alguns de diferenciar-se, amb pins, corbatetes i ves a saber. Si volen que vagin amb uniforme que ho imposin i prou, no cal fer-ne tant debat. Ja ho dieu, és un tema menor que els està essent útil per no parlar de temes importants.

Assumpta ha dit...

Jo estic d'acord amb les dues posicions... que ja té mèrit, eh? :-))

- Totalment d'acord amb la SARA MARIA, jo també tinc un magnífic record de l'uniforme de l'escola, pobre, tan sofert... i que, sincerament, crec que si igualava... al menys no "classificaves" les persones a primera vista, perquè, a primera vista, totes anàvem iguals...

- Totalment d'acord amb que és un tema menor i que hi ha mil coses més importants de les que parlar. Si creu que és bo (que jo ho crec) doncs que impulsi el que hagi d'impulsar i es posi a treballar en coses més importants.

Vull dir que no veig que hagi de ser contradictori... Es pot pensar que aquest és un tema totalment secundari i, al mateix temps, creure que els uniformes són un gran invent per les causes citades i, a més, i un estalvi en roba (la meva mare sempre, sempre ho deia) :-)

Ferran ha dit...

Gràcies, gràcies també a vosaltres :)

Però, Assumpta, de debò creus que avui no van "igualats", els alumnes? Si tots van vestits de la mateixa forma! Entendria (vaja, i hi estic d'acord, absolutament) que se'ls prohibís anar com "putons" com van alguns i algunes, perque fan més pena que gràcia, però d'igualats ja hi van, trobo.

I a més, el que dic que les desigualtats, en tot cas, no es donen per la roba sino per altres coses que és impossible evitar: iPads, iPhones i totes aquestes "i", la metitat de les quals, he de dir, no sé qué són.

En fi, el que deiem, uniforme.sí uniforme.no i, mentrestant, les retallades afecten cada dia més i més persones. Ahir, més de 611.000 aturats a Catalunya. Què gros.

Assumpta ha dit...

Sí, clar, si ja ho dic que és un tema totalment menor... però al menys, li trobo cert sentit... perquè el dels nous canals de televisió en anglès, aquest si queeee...

Jo tampoc sé que són totes aquestes "i"... :-))

magazine.cat ha dit...

Tots ells haurien d'anar amb uniforme, però uniforme a ratlles :)

Miquel ha dit...

La proposta del canal en anglès no l'havia sentida, però sí que em sembla bastant ridícula.

Si la millor recepta al fracàs escolar ha de sorgir del debat uniforme.si uniforme.no ja podem plegar. De moment, tota la confiança en el "govern dels millors", 100 dies no són suficients per fer una valoració després dels 7 anys de trencadissa del tripartit.

Clidice ha dit...

Digues-me pessimista però aquest matí m'he llevat amb les notícies: EUA, Europa, Spain, Catalunya ... m'he acabat de despertar amb la sensació de col·lapse del sistema. Després, és clar, a la feina parla amb un petit empresari, amb un altre ... 100 dies? millorar res? tindrem sort si ens en sortim sense prendre mal, físic vull dir. I això no ho arreglen ni el "govern dels millors" (riuria si no fes plorar) ni les esquerres salvadores.

Cristina ha dit...

Jo vaig portar uniforme i era molt pràctic i si no que li preguntin a la meva mare, però d'igualar res de res!!!!
I mentre parlem d'això ningú parla de la retallada de la sisena hora... és trist però si tingués un fill no estic segura que el portés a la pública ara per ara..

Ferran ha dit...

En fi, amics, que ja veurem com van les coses. En Miquel té raó: 100 dies no són suficients, esclar, per valorar una acció de govern. Dit això, en aquests 100 dies he vist retallades per tot arreu i no precisament gaire propostes de com acabar amb la xacra de l'atur, de com millorar l'estat del benestar (que hauria de ser l'objectiu de qualsevol govern). No n'espero gaire coses bones, però d'acord. Miquel, donem-los temps.

@ Clídice, sento que tu i jo som en el mateix punt, pel que fa a l'"optimisme" que ens provoca tot plegat. Malauradament.

@ Cristina, aquest, aquest és el tema: tothom a parlar de foteses, i mentrestant la política va fent via (destructiva, com veiem). Vaja tela.

zel ha dit...

Ai Ferran, tenim una merda de dirigents que no saben un borrall del que cal gairebé en cap àmbit...

I m'ha fer riure Kalçotaden...

Ferran ha dit...

M'ho sembla, Zel, m'ho sembla molt. En termes generals, semblen uns inútils partidistes. Fatal, terrible.