Sopa de Barça

This is a letter I just send to a newspaper, with regards the relation between the Catalan public television, TV3, and football. These days, the main news programme of the station, which is usually broadcasted at 9PM, is suffering from a crazy excess of football: matches and also today's Champions League draw are moving away the programme from the schedule listing :(

Aterrat a Catalunya per passar-hi les vacances amb família i amics, em trobo el primer dia que no puc veure el TN de TV3. A les 20.55h poso el televisor i, sorpresa, futbol. Tenia entès, i constato que així és, que "La nostra" disposa del canal Esports3, entenc que creat amb la intenció d'emetre-hi... esports. Curiós, però: futbol a TV3, fins i tot fent saltar el TN de la graella, mentre el canal d'esports emet balls de saló, que suposo que també es poden considerar pràctica esportiva.

Dilluns va ser el Barça, divendres 26 torna a jugar el Barça. Es veu que el partit de divendres el tornen a donar per TV3, que el TN tornarà a saltar de la graella mentre, potser, Esports3 oferirà... el sorteig de la loteria?

Des del meu país de residència, Alemanya, vaig veure per internet el TN del mateix dia que l'arxifamós Cesc aterrava a Catalunya. "Cesc ja ha arribat", obria l'informatiu. Perdoneu i espero que ningú em consideri un traidor a la pàtria, però... ¿podria ser que tot plegat s'hagués sortit de mare? Acabaré desitjant que el Barça, que també és el meu equip, perdi.

Ferran P. i A.

Fins aquí la carta que he enviat a un diari. Al que vaig escriure ahir s'hi han d'afegir dues coses: dimecres 24 hi va tornar a haver futbol i el TN va tornar a saltar de la graella. Aquest cop no va ser pel Barça sino per un partit entre un equip italià i un d'anglès. I encara més panem et circenses: avui, dijous 25, el TN vespre no saltara de la graella però TV3 dedicarà tres hores de la tarda a un especial sobre el sorteig de la Champions... que també s'emetrà per Esports3.

Estic al.lucinat, cabrejat i, fins i tot, indispost. Que la televisió pública perdi el nord d'aquesta manera, no és normal.

20 comentaris:

Rita ha dit...

Tens tota la raó. Em sembla que n'estan fent un gra massa.

XeXu ha dit...

Suposo que per ser sensats t'hauria de donar la raó, i dir que no és normal que una tele de prestigi com TV3 passi el futbol per davant dels informatius. Però no ho faré. El que faré és entendre el que fa la cadena. Esports 3 serveix per donar competicions menors i notícies esportives, perquè no ho mira ni cristo, n'estic segur. El telenotícies no dóna diners, el mira la gent, però perquè està posat de fons mentre sopen. Et posaré el meu cas, en la vida (i això vol dir mai) no engego la tele de casa. Mira si fa temps que no l'engego, que ara ni ho puc fer, perquè no tinc el cable d'antena de la tdt posat. Però quan fan partits per TV3 me'n vaig a casa d'un amic a veure'ls. Va ser el cas de la Súper Copa espanyola i serà el cas de demà. I de tants altres dies al llarg de l'any. Per tant, no sóc consumidor de telenotícies, i sí del futbol. I com jo, moltíssima gent. Sortiu perdent els que preferiu les notícies, ho sé, però si el TN tingués una audiència de 2.5 milions cada dia, potser el futbol el farien pel 33. El futbol crida publicitat, i la publicitat paga les factures i els salaris. Els TN no.

No dic que estigui bé, ni que sigui bo ni noble. Però és així, els diners manen. Ho repetiré, només els diners manen. I a les minories no se les té en compte, ja saps.

magazine.cat ha dit...

Tens tota la raó, mentre ens tenen embadalits amb el Barça, que també es el meu equip, no pensem en coses més importants, això es una maniobra de distracció en tota regla:)

Lluïsa ha dit...

I el mateix passa amb les curses de Formula 1. Durant la temporada, cap de setmana sí, cap de setmana no, els TN migdia els fan a l'hora de berenar i si vols estar informat, et "conviden" a mirar el 3/24, que per això és un canal de notícies. El que no entenc és perquè no fan servir el mateix raonament quan es tracta de competicions esportives d'elit i l'Esports 3.

SM ha dit...

No és que perdi el nord: el barça salva cada vegada TV3 en les quotes de patalla. No és estrany que li facin reverències i el posin a tota hora (els partits d'altres equips ja és menys justificable). El problema no és de TV3, sinó de la gent que la mira!

El porquet ha dit...

Faré d'àngel i dimoni. Quin prefereixes primer?

Va, el dimoni. El canal Esport 3 no es veu a tot el territori català encara (cosa que no entenc). Per exemple, al meu poble (al poble dels meus padrins, millor dit) no es veu (i no et pensis que viuen aïllats del món, ni de conya). Per tant ens trobem que hi ha força gent a Catalunya que no pot gaudir del nou canal esportiu.

Això, en certa forma, podria explicar perquè TV3 emet molt faràndula esportiva per TV3 encara, per a fer-la arribar a tot el territori català (cosa que em sembla molt bé).

I ara l'angelet (vull dir el que s'apropa més a les teves teories). Jo, que sóc un culer empedreït i un malalt d'esports (del joc, no de tot el que envolta els esports), fins i tot jo, aquest any considero que s'estan passant... i molt! Que els partits del Barça es passin per TV3 ho entenc (precisament pel que he comentat abans), ara bé, que em cardin partits d'equips estrangers, o altres animalades per TV3 ja ho trobo més greu.

Però no és només això, és que no paren de repetir els partits, els programes i els reportatges del Barça... de veritat estic saturat.

I ara torna el dimoni (sempre s'ha d'acabar amb una mica de sarau per animar el galliner). No trobo malament la fórmula que utilitzen les notícies de TV3 per a parlar de bombes informatives esportives, com per exemple, el fitxatge de Cesc. Ho comenten al principi i en fan una breu pinzellada per passar immediatament a la informació general. El tema, després, es desenvolupa més a l'apartat d'esports. Això no ho trobo malament, doncs no deixa de ser una televisió que necessita ingressos (la paguem entre tots...) i per tant ha de mirar de captar l'interès dels espectadors i així és una forma prou assenyada de fer-ho. És la meva opinió.

Elfreelang ha dit...

Ferran a mi no m'estranya quasi res de res....home com vols que no es saltin el TN...amb les noticies que hi ha i gairebé totes força negres o grises....a veure futbol i a no adonar-se de res.......( però que el barça no perdi eh? no cal arribar a aquest extrem)...però tens raó perquè hi ha el canal d'esports si no?

Dani R. ha dit...

Ho subscric i m'adhereixo.

Les explicacions del Porquet van ben encaminades, però un Udinese-Arsenal ha d'anar per l'Esport3 encara que mitja Catalunya no el rebi... a no ser que el contracte amb la UEFA t'obligui a donar tots els partits pel "primer canal"... oh whait!

Joan ha dit...

Ja ho hem parlat, i subscriuria la carta de no ser per aquesta darrera frase.

Sóc futbolero, del Barça, esportista afeccionat, però no entenc que un esport (lleure, 22 paios rere una piloteta) sigui peça clau del TN. Recordo una anècdota que he llegit en alguna banda, disculpeu la meva memòria. Resulta que el 1966, quan Anglaterra va guanyar el seu primer (i únic) mundial amb polèmica inclosa, la premsa britànica va obrir l'endemà amb notícies d'un imminent enllaç reial. Fins a les pàgines interiors, d'esports, ni una paraula. eren altres temps, és clar.

Pa i circ. I mentre el món vagi com va, cada dia menys pa i més circ.

rits ha dit...

Fa temps que ho fan, no és nou. I els TN dels migdies tb els canvien els caps de setmana per la Fórmula 1.

Fa temps li vaig sentir explicar al Pere Escobar. La primera vegada que va proposar fer un canvi d'horari del TN per fer retransmissió d'una cursa de F1 tothom se li va tirar a sobre, xò al final ho van fer. I ara ja ho fan cada dos per tres.

Les audiències manen. Però si, lo del futbol, x moolt que m'agradi, és execssiu.

Assumpta ha dit...

Mira, justament anava a mencionar el que ha citat la RITS... molts caps de setmana no hi ha notícies fins les quatre de la tarda, o més tard, per culpa de la porqueria de cotxes i motos... a mi no m'agrada gens ni mica i m'he d'aguantar i això ja fa temps que dura.

Per cert, el canal 3/24 existeix també per veure notícies les 24 hores. En Josep Lluís el posa moltes vegades perquè, pels horaris no pot veure mai els TN migdia a l'hora en que els fan.

VISCA EL BARÇA PER SEMPRE!!

Miquel Saumell ha dit...

Hola Ferran,
Un país que no respecta estrictament els horaris dels telenotícies de la seva tele pública és un país poc seriós; m’atreviria a dir que fins i tot una mica tercermundista. I no hi ha excusa: Televisió de Catalunya disposa de diversos canals per acontentar tothom. Potser encara tindran raó aquells que diuen que Àfrica comença als Pirineus. I no és només el Barça. La Fórmula 1 amb aquesta obsessió malaltissa per un tal Fernando Alonso podria ser un altre exemple.

abogadaenbcn ha dit...

PLAS PLAS PLAS!

Noa ha dit...

I un cop acaba el partit del barça i ha tertúlia fins la matinada...
l'endemà se suposa que molta gent treballa o tothom fa vacances després d'un partit del Barça i que consti que me'ls miro tots però partit i roda de premsa d'en Pep...
Aixxx quina diferència entre on vius i d'on ets .records estiuenscs i bones vacances...ja saps si t'escapes a on sóc :)

Assumpta ha dit...

Uuuui, però quina empipamenta!! jo volia veure les notícies i encara no les fan!!... només veig que cotxes, i que si neumàtics tous i neumàtics durs... Culpa del Barça?? :-P

Ferran ha dit...

Sí, com dius, XEXU, la cadena fa números i tira milles. Aquest és el problema, precisament: que TV3 és una tele pública, i com a tal hauria de tenir prioritats i seguir criteris diferents dels que segueixen les privades. Entenc el teu raonament, però critico la manera de fer de la pública perquè, al meu entendre, no és el que li toca.

Com diu en MIQUEL, els informatius són l'espina dorsal d'un canal com cal; tocar-los a discreció és xungo, i si a sobre això és així per raons esportives, a més de xungo fa molta ràbia. I no, ASSUMPTA, el problema no és només la malaltissa obsessió culer de "La nostra": naturalment, em sembla igual de fatal que facin el que fan amb els TN per culpa de la Fòrmula 1, el bàsquet o qualsevol retransmissió esportiva. Per mi, és igual d'injustificable.

L'explicació d'en PORQUET és comprensible, si realment el canal d'esports no té la mateixa cobertura que TV3. Tot i així...

Gràcies a tots per dir-hi la vostra. Visca el Barça... amb la moderació que correspon tractant-se de futbol!

Assumpta ha dit...

Doncs això, queixem-nos (i estaré d'acord) que la televisió pública es salti els horaris dels informatius, però no pensem que la culpa és del Barça... perquè jo em vaig quedar de pedra quan ja fa alguns anys (dos o tres ben bé) vaig veure que "a l'hora de les notícies", feien cotxes!! No m'ho podia creure!!

VISCA EL BARÇA!! (sense moderació!) hahaha :-DD

Per cert, que ara ens volen treure el futbol per la ràdio!! Com pot ser això? Quines penques!! Que no tothom es pot pagar el Canal+ ni aquestes coses de rics, ostres! :-((

Assur ha dit...

Hola! He vist el comentari que has enviat a l'apunt sobre la nova victòria del Barça al blog de l'Assumpta, comentari al qual m'he adherit, i em complau dir-te que subscric de dalt a baix tot el que dius en aquest altre, d'apunt, a la vegada que et felicito per la línea del blog.

Ferran ha dit...

ASSUMPTA fins i tot per mail, ja n'hen parlat. FANÀTICAAAAAAA, haha!! ASSUR, mil gràcies pel teu amable comentari sobre el blog. I pel que fa al Barça... doncs això, que visca molt, però que no cal Barça fins a la sopa, no fos cas que acabéssim "empatxats", oi? :)

Assur ha dit...

ARa que no ens senten ni l'Assumpta ni la meva dona, t'ho diré a cau d'orella: Són una mica ploms, tots aquests "culés". :))