Stierkampfverbot...

Una d'aquelles paraules que a oïdes alienes resulta impossible (oi?), però que a aquest cronista semiberlinès li sona molt bé. Especialment bé, en aquest cas: Stierkampfverbot vol dir "prohibició de les corridas de toros".

Ahir diumenge, la paraula es podia llegir i escoltar arreu. Al seu costat, un altre mot que m'agrada especialment en la llengua de Goethe: Katalonien. Els comentaris, en mitjans "tradicionals" com en els 2.0, han celebrat majoritàriament la notícia; els menys han lamentat que fossin "motivacions polítiques", a parer seu, les que van portar la majoria de parlamentaris catalans a prohibir les corridas. La raó més íntima que pugui moure cada persona m'és ben igual: no hi haurà més "toros" en una part del món, i així està bé. Cal continuar treballant per superar tot allò que ens posa vermells de vergonya, a Catalunya i a la resta del món; aquest Verbot ha estat una passa en la direcció correcta.

... und Zensur?

No sembla correcte, en canvi, el que ha fet la televisió pública alemanya: ahir al vespre, el programa Tagesthemen, una mena de TN diari que analitza les notícies més destacades de la jornada, va donar en titulars la prohibició de les corridas a Catalunya. Efectivament, una de les peces que va presentar Tom Buhrow, un dels Pellicer teutons, va ser aquesta. De fons, darrera del presentador, la imatge d'un toro ensangonat i un cartell amb la paraula ADÉU!, així, en català i en majúscules.

Sorpresa agradable que posessin Adéu! i encara més sorpresa en constatar que ni el presentador ni la veu en off no es van referir, ni una sola vegada, a "Spanien", com passa habitualment. Van parlar simplement de "Katalonien" (fins a tres cops) i del "Stierkampfverbot". Em vaig dir a mí mateix que avui recuperaria l'emissió, des del seu web, i faria una captura de pantalla de la imatge del presentador davant del toro i la paraula en català, perquè ho veiessiu.

Quina ha estat la sorpresa? El vídeo del Tagesthemen està penjat (aquí: http://www.tagesschau.de/multimedia/sendung/tt3398.html), però la notícia en qüestió... no hi apareix. Sembla broma però no ho és: donen dos titulars, el tercer no surt (el dels toros), i tampoc no hi és la notícia en sí. En el minut 9:50 acaba la informació sobre la fira de l'automòbil de Frankfurt, llavors venia la peça sobre l'Stierkampfverbot. Ras i curt, l'han censurada. A algú no li ha agradat "Katalonien" sense referència a "Spanien"? O aquella paraula catalana, havent preferit tal vegada un "Adiós" o un "Hasta luego"? Sigui quina sigui la raó, l'única certesa és que el vídeo està censurat.

Aquest matí mateix he enviat un mail a la redacció, expressant la meva sorpresa per no haver trobat aquesta informació i demanant la raó per la qual s'ha tallat el vídeo. La resposta, quan la rebi, la penjaré a l'In varietate concordia.

12 comentaris:

Carme ha dit...

M'has fet pensar que el gust i plaer per la censura d'aquest coi de país que és Espanya ha sabut i ha trobat la manera d'arribar fins a Alemanya... o sinó que m'ho expliqui algú d'una altra manera.

Lluïsa ha dit...

Si que és llarga la mà, l'ombra, o com se li vulgui dir, de la censura.

Quan vaig sentir al TN (o al 3/24, no ho recordo bé), que la tv pública alemanya hi tenia enviats per fent-se ressò de la "Stierkampfverbot" vaig pensar estava bé això de que fos un tema important fora de les nostres fronteres, independentment del ulls amb què s'ho mirin. I sincerament, em sorprèn negatívament que la tv pública alemanya hagi passat les estisores.

XeXu ha dit...

Vaja, vaja... tu creus que hi ha hagut alguna mà negra aquí, algun tipus de pressió perquè això no es veiés més? Potser no va agradar el tractament que es va fer de la notícia. Però em semblaria tan fort això de que s'hagia aplicat censura... Estaré al cas del que ens expliquis, i tant, vull saber què hi ha darrere de tot això, m'has deixat molt intrigat!

Assumpta ha dit...

Ben fet, FERRAN!!

Estarem atents... a veure quines "gestions" s'han fet des d'Espanya per "sol·licitar" la supressió d'aquesta notícia...

garbi24 ha dit...

quines mans més llargues que tenen aquests del PP....perquè segur que es obra seva

Alyebard ha dit...

Aquests del PP? Encara no governen. Això acostumen a fer-ho unes coses que s'anomenen "Embajada del Reino de España". (mani qui mani)

kika ha dit...

que fort, que fort, que fort! però escolta, potser aquell reportatge el vas somniar tu... dic, jo, vaja ... :-P

magazine.cat ha dit...

Dons res, a esperar a veure el que et contesten.

rits ha dit...

què fort, Ferran!! anava llegint el post i tenia un somriure cada vegada més gran, xò de sobte m'he quedat de pedra.

a veure què et responen!!!

Eulàlia Mesalles ha dit...

El tema de la censura autocensura, recensura i requetecensura als mitjans dóna per tenir arguments per fer una novel·la negra: el presentador assassinat per incloure una notícia "errònia " i la trama per descobrir-ne l'autor. Vaja ja estic donant idees

Joan ha dit...

Esperarem la resposta, perquè el tema té prou ingredients.

Caram, ja comença a ser hora que ens deixin de relacionar amb els toros i la pandereta.

Ferran ha dit...

Bé doncs, la resposta ha arribat. La poso primer en alemany, per si algú a la sala sent curiositat o la sap entendre; a sota, la traducció al catalá:

Sehr geehrter Herr Porta,

danke für Ihre Mail. Leider enthält dieser Beitrag Material, das für das Internet nicht freigegeben ist.
Deshalb konnten wir das Video nicht online stellen.

Mit freundlichen Grüßen
Karin Stammler

És a dir, la Sra. Stammler, de la redacció, diu que la notícia en qüestió la van haver de treure perquè contenia material, del qual no tenien els drets per emetre'l per internet.

El cert és que Alemanya pateix moltes restriccions en qüestió de drets (molts, molts vídeos de YouTube que, de Catalunya estant, veieu sense problema, a Alemanya no els podem veure: en clicar, apareix la pantalla en negre i un missatge que diu que "no es possible veure aquest vídeo a Alemanya, per qüestió de drets").

Dit això, no em crec la resposta de la Sra. Stammler. No me la crec perquè les notícies es fan amb imatges d'agència, que es poden veure a tot el món ja que, com a mitjà, n'has pagat justament els drets.

És mentida el que diu la Sra. Stammler, i això em fa pensar que les meves sospites són certes. És bastant clar que hi ha hagut una mà negra.

I no, no ho vaig somiar, KIKA, hehe. El vaig veure ben vist, i a més quan vaig veure els titulars, vaig trucar un amic perquè s'ho mirés ell també. Ell al.lucina com jo, que el vídeo el treiessin del web.