Fem tard!

La programació de televisió confirma les sospites: Catalunya va tard, molt tard. Alguna raó hi deu haver perquè només al nostre país (i a Espanya) els horaris del dia a dia siguin tan irracionals com són.

Certament, tinc un problema quan em proposen de trobar-nos per sopar a les 22h., o fins i tot més tard. També quan la proposta és per fer una copa... a la 1h., i si s'allarga, que sigui en una discoteca a partir de les 2, o quarts de tres del matí, que sinó només hi haurà els cambrers, les barres encara no estaran posades i de la resta de clientela ni en parlem.

Tinc un problema quan, a la televisió, els informatius del vespre comencen a les 21h. (i duren una hora sencera, una llarga hora). A la major part del planeta, els noticiaris vespertins arrenquen a les 20h. (Alemanya, França, Itàlia, Portugal i tants, tants altres), fins i tot abans (a l'Amèrica Llatina, en molts casos, a les 19h.; també a Àsia. Als EUA, l'informatiu principal de les grans cadenes comença a les 18.30h.)

A Catalunya, molta gent comença a treballar entre les 8 i les 9 del matí, bàsicament el mateix que passa a la major part del món (no, els alemanys no arriben a l'oficina a les 6, tampoc a les 7). Si el prime time televisiu ha començat passades les 22h i, posem per cas, la pel.li de torn dura un parell d'horetes, un se'n va a dormir a quarts d'una, quan no la una tocada, per llevar-se a les set, set i escaig. Dormir sis hores? entre sis i set, depèn del dia? Això no és el que el cos i la ment necessiten, ni de bon tros.

Anem a casos pràctics. Aquest vespre, per agafar un vespre qualsevol, a TV3:

21.00 Telenotícies
21.55 Entrevista candidats eleccions
22.25 Caçadors de bolets
22.55 Polònia
23.40 Banda ampla - debat sobre el tema "salut mental" (acaba a la 1.30h.!)

Així doncs, a TV3, com a les televisions espanyoles, el prime comença a les 10 del vespre. I a 8tv? d'entrada, un motiu per a l'esperança: l'informatiu (atípic, però informatiu) comença a les 19h. Fantàstic! Ara, com dura tres hores, el prime comença, de facto... com a la resta de canals. Ja m'estranyava a mi. A les 22h. s'emet, avui, una pel.lícula (que acaba a les 00.40h.)

A Alemanya, com a la resta del món, la cosa és ben bé una altra. Das Erste és la primera cadena pública, la TV3 germànica, per entendre'ns. Com va aquest vespre la programació?

20.00 Tagesschau (un TN de només 15 min. Qui vol més info té els canals tipus 3/24)
20.15 Pel.lícula
21.45 Panorama (es tracten 3 temes d'actualitat)
22.15 Tagesthemen (més llarg però amb menys notícies i més anàlisi que el Tagesschau)
22.45 Beckmann (més actualitat, amb un presentador i tres o quatre convidats que parlen sobre un tema concret)

(nota al marge: el Tagesschau és l'informatiu més seguit de la història televisiva alemanya. Ell ha marcat els horaris de la resta de canals, que programen en funció de l'hora en què s'emet).

Això vol dir que a les 22.15h ja t'has pogut informar (Tagesschau + Panorama), i veure una pel.lícula. Temps d'anar a llegir i a dormir a una hora més que decent. Fins i tot si vols allargar al Tagesthemen, abans de les 23h ja estàs més que informat, has vist una pel.lícula i te'n pots anar a dormir a una hora, sí, decent.

Per anar acabant, una dada-recordatori: les coses no sempre han estat així, a l'estat. Als anys vuitanta, els TN català i espanyol (TVE) s'emetien a les 20.30h (excepte a l'estiu, que passaven a les 21h.) i duraven 30 minuts. A les 21h començava el prime time. En un moment determinat, a finals dels vuitanta, tant els Telenotícies com els Telediario van passar a les 21h. tot l'any, i amb l'arribada de les privades no només es va fixar aquest horari sinó que, a més, els informatius van anar allargant la seva durada.

Deia en començar que alguna raó hi deu haver perque els horaris al nostre país siguin tan irracionals. N'hi ha: corria l'any 40, el règim franquista va decidir que Espanya (i Catalunya, ves) es quedés en l'horari que avui anomenem "Central europeu", el mateix que entre d'altres tenien els seus amics feixistes d'Alemanya i Itàlia, i abandonés, per tant, el que per la seva situació geogràfica li correspondria: el del meridià de Greenwich. Aquest fet provoca que el dia comenci tard al nostre país (i no diguem a Galícia, on tenen la mateixa hora que Polònia!), afavorint així que totes les activitats es retardin.


No estaria gens, gens malament que comencéssim a reclamar el que correspondria: que el país tornés al fus horari que li correspon, i que amb ell recuperéssim els sans costums que ja tenien els nostres besavis, que per més que sembli una broma, ells sí, ells feien horaris europeus.

28 comentaris:

Dani R. ha dit...

amen!

kika ha dit...

no t'enfadis tant que no és bo!
en primer lloc, les notícies les pots veure per internet (o al 3.24 si m'apures) a l'hora que vulguis.
en segon lloc el polonia el pots veure l'endemà a la carta a l'hora que vulguis. és el que faig jo.
per la resta, no val la pena preocupar-se!
i finalment, a aquest meridià que dibuixes li has fet fer un bon tomb. de fet catalunya ja va bé d'hora, els que no hi van són la resta de l'estat!
relaxat, va, que no n'hi ha per tant, no?

garbi24 ha dit...

fins que no aprenem a que els centres comercials es tanquin a les deu del vespre, no podrem avançar els altres horaris.
He vist moltes vegades com arreu d'Europa en ple estiu els centres comercials tanquen a les set o com a molt a les vuit. Això permet vida familiar i avançament d'horaris.
Jo també trobo molt malament de quedar per sopar a les deu....per aixecar-te de taula passades la una de la matinada.....males costums.

Lluïsa ha dit...

Fa molts, molts anys que, gràcies a la feina, els meus horaris són força europeus; però a més sóc una persona diurna i anar tard a la nit sempre ha estat un problema.

Comencem a fer soroll? https://www.facebook.com/pages/Per-uns-horaris-racionals-a-Catalunya-i-Andorra/278973922120785?sk=info

Assumpta ha dit...

A veure si ho entenc... si fem això que tu dius, el dia serà més llarg o més curt? vull dir: a l'hivern es farà fosc a les cinc o a les set?

Si a l'hivern s'ha de fer fosc a les cinc no m'interessa el canvi... però si s'ha de fer fosc a les set, doncs m'hi apunto :-)

Jo molts dies dormo poc més de cinc hores :-)

Deric ha dit...

Toooootalment d'acord!!!!!
I encara tenim sort de TV3, aquests dies no per la punyeta de les entrevistes als candidats que ningú no mira, però normalment, a les 23:30 màxim, ja pots tancar després d'haver vist els programes del prime-time. Per exemple, el Polònia acaba normalment a les 22:45, o l'APM? també... de fet són les úniques coses que miro a la tv en directe, normalment miro tot gravat, així puc anar amb un horari més coherent i a les 23 o 23:30 ser al llit, llegir una mica, tancar el llum a les 24h i dormir 7 horetes.
Però sí, on s'ha de signar per demanar un horari europeu????

Ferran ha dit...

Dani, és ben impresentable, com està gestionat aquest tema al nostre país. Com més gran em faig i més anys acumulo a l'estranger, més marcià em sento quan baixo a Catalunya.

Kika, que no m'has entès gens! Perquè estic extremadament relaxat, he de dir, però també perquè el tema no és si hi ha o no hi ha manera de saltar-se els horaris imposats. És clar que hi ha 3alacarta i tot plegat, però no és això, no és això...

garbi24, sé que m'acusaran de simplista, però el cert és que si Catalunya (i Espanya) és l'únic país del món on es fan aquests horaris ridículs, deu ser que no ho fem bé. Que tothom estigui equivocat excepte nosaltres no em sembla creïble, com a opció.

Lluïsa, els diürns, a Catalunya, ho tenim una mica més fotut que els diürns a la resta del món :-(

Assumpta, tenir l'horari del meridià ens faria tenir el mateix número d'hores, hehe... La cosa està en tenir tot l'any l'horari d'estiu dels anglesos. No només cal canviar de fus horari, cal també abandonar aquesta estupidesa del canvi d'hora dos cops l'any. Aconseguides aquestes dues coses, per Nadal, quan ara se'ns fa de nit cap a les 17.30h., la nit arribaria... exactament a la mateixa hora que ara, tot i ser en un fus diferent.

Deric, sí? a quarts de dotze ja està acabada la programació "prime time" de TV3? doncs encara trobo que no està molt fatal. Tot amb tot, que el TN el fessin a les 20h (i fos més curt!) estaria molt i molt bé.

Jordi Dorca ha dit...

A casa (a Torelló, vull dir) encara mantenim força l'horari de pagès, que dèiem nosaltres. I forçats, curiosament, per l'horari de la fàbrica, molt matiner.
I de petit (ben bé a pagès, quan la tirania horària de la televisió encara no havia començat) recordo haver sopat a les 6 del vespre, com una cosa perfectament normal. Però sense televisió, insisteixo.
La tirania de la televisió.

Assumpta ha dit...

No ho entenc... uis!! estic quedant fatal, eh? :-)

A veure, jo ja sé que els dies tenen 24 hores, Ferran, i que les hores de sol són les que són... clar que tindríem les mateixes hores de sol. Però el que jo dic és que si ARA a Anglaterra és una hora menys que aquí. Quan aquí són les 6 de la tarda a Londres són les 5...

A les 6 de la tarda hora actual es comença a fer fosc, si canviem, i passem a l'hora de Londres, que en aquell moment són les 5, resultaria que es començaria a fer fosc a les 5 i això seria absolutament horrible.

Clar que al matí es faria clar més aviat, les hores de sol no les dicta el rellotge, però el que no entenc és que si canviem l'hora NO es noti en quan surt i quan es pon el sol.

Alguna bona ànima que m'ho expliqui poc a poc i pas a pas ;-)

Ventafocs ha dit...

Estic d'acord amb tu Ferran. Em molesten bastant aquests dos canvis d'hora anuals. Respecte a l'horari televisiu no en sóc tant conscient perquè la miro molt poc... a no ser que jugui el Barça, i darrerament tenen un horari molt estrany també. Salutacions!

Elfreelang ha dit...

Si senyor tens tota la raó i més anem massa tard i després no regulem bé pel matí, jo per això tinc sort perquè no m'he de llevar d'hora ...però encara em fa més ràbia assabentar-me de les raons d'aquest retard.....l'ombra del franquisme és allargada...eccs! TN a quarts de nou!

Francesc Puigcarbó ha dit...

aixó em passa a mi, a casa dinem a la 1 i sopem a les 8, jo vaig a dormir a les 10 de la nit, i clar, no veig res. A França, ja als anys setanta (tinc familia a Montpellier i Nimes) la programació e nit acabava a les 10, quarts d'onze, hora en que aqui en moltes cadenes encara no ha començat.

El porquet ha dit...

Jo ja m'he rendit a reivnindicar el nostre horari, el que ens pertoca per naturalesa i no el que es va imposar des del franquisme. Però no hi ha manera. I a més, ara tothom es pensa que la tradició més clàssica nostra és portar aquests horaris absolutament irracionals per a un bon funcionament de la societat i el cos humà.

Em fa molta enveja veure com la resta d'Europa funciona amb uns horaris molt més assenyats. Diferents, altre cop, en les pitjors coses d'aquest món...

Alyebard ha dit...

I així com a mínim les dites populars tornarien a tenir sentit com "per la mare de Déu d'agost a les set és fosc" i no a les nou com passa ara :D.
Horaris europeus ja!

Carme ha dit...

Segur que tens raó, però jo sóc tocatardana de mena! Sobretot al'hora d'anar a dormir. Al matí em llevo aviat. I sí tens raó el resultat és dormir poc.

Que sí, que sí... però cadascú és com és!

merike ha dit...

L'ideal és dormir set hores. Els metges diuen això. Si dormim més o menys, igual de dolentes:)
A Finlàndia, vam començar a treballar entre les 7 i 9. Podem triar. Treballem set o set hores i mitja.
La dona vella té cap feina i discoteca:D
M'agradaria que tinguéssim el mateix temps que la major part d'Europa.
A Catalunya es menja massa tard.
La meva família només menja en el matí l'esmorzar i després a la tarda, quan tenim fam:D (A les 15:00)
Vaig al llit a les 01:30 perquè he de parlar amb les amigues de la Mediterrània!!!
És per això que jo espero que el rellotge català sigui el mateix que el meu rellotge.

Televisió TV1 a Finlàndia avui:
20:30 Notícies de la televisió (principal) i el temps
20:55 Notícies d'esports
21:05 Una xerrada d'actualitat
21:50 Fora de línia: la revolució robada (Egipte)
22:45 Notícies
22:50 The Street
23:50 Oddasat: notícies en sami

Assumpta ha dit...

Holaaaaaa! Ui!! què tard vaig!! :-DD

XeXu ha dit...

A mi m'agrada tenir la mateixa hora que a la resta d'Europa, els rarets són els britànics. El que sí que voldria és que es deixessin de collonades de canvis d'hora, jo em solc quedar igual, però ho trobo una molèstia innecessària i per motius falsos, perquè d'estalvi d'energia, un colló de mico.

S'ajunten dues circumstàncies, sóc au nocturna i per altra banda, la tele me la porta molt fluixa. Si la mirés, les hores em semblarien correctes, a quarts d'una seria moment d'anar a fer la repassada als blogs i després a dormir. No sóc cap bon exemple, però ja dormiré 8 hores diàries quan em mori. Alguna més, probablement. Els horaris no poden ser a gust de tothom. Això no vol dir que no trobi completament coherent el que fan a Alemanya, ho trobo assenyat. I encara que es llevin a la mateixa hora que nosaltres, ara fes-te aquesta pregunta, i veuràs que no et calia escriure tant: som nosaltres assenyats, tant que en presumim?

Assumpta ha dit...

Eeeeeoooooo!! Ningú sap explicar-me això??

O sigui: Si ara es fa fosc a les sis, si ens passem a l'horari anglès es farà fosc a les cinc però al matí serà clar més aviat?

a) SÍ
b) NO

Justificar la resposta. Gràcies :-)

Hahaha XEXU, quines hores!! :-DD

Carme ha dit...

Assumpta;

la resposta és a) SÍ

No hi he pensat gaire però em sembla evident. El sol no canviarà els seus costums per tant si nosaltres canviem l'hora d'Europa, per L'hora d'Anglaterra... I quan ara diem que són les sis, després direm que són les 5, doncs... això tal com dius es farà fosc més aviat i clar més aviat. Però com a mínim no hi haurà canvis d'horaris!

Carme ha dit...

I en XeXu, m'ha recordat la meva mare i jo també ho penso. Ella sempre deia "Ja dormirem al cementiri" i dormia poc... no devia necessitar més. La necessitat de son no és igual per tothom. Jo abans dormia molt i ara dormo poc... mica en mica he anat canviant.

Assumpta ha dit...

Gràcies, CARME, guapa!!!! :-))

Veus, FERRAN, com jo ha ho deia? No podia ser que no ho hagués canvi, perquè, entre altres coses, llavors no tindria massa sentir modificar-ho... Tu no volies que anéssim a dormir més aviat? Doncs per això s'hauria de fer fosc abans... (en teoria, perquè a mi m'és igual, jo sóc noctàmbula)

Ostres, doncs quin horror que a les cinc ja es faci fosc!! (De fet, això ja m'ho temia perquè a Jane Eyre i a Cumbres Borrascosas ja es veu que es fa fosc a les cinc... depriment)

I no podríem anar sempre amb l'horari d'estiu? :-DD
Sempre dues hores avançats al sol... Estaria molt bé un desembre amb llum fins les 7 de la tarda!! Iupiiiiiii ;-))

Ai, que torno a anar de tard! :-D

marta ha dit...

El meu problema quan estic a Barna son les trucades de telèfon, perquè a Egipte la nit es llarga perquè els horaris son molt diferents pels que treballem en turisme, i et poden trucar a partir de les 2 del mati quan surts de fer una copa, o de comprar el pa o les fruites si cal, i clar, arribes aquí, truques a les 23h i s' en-recorden de tota la meva família.

Noi cada país es una historia eh?

Ferran ha dit...

ASSUMPTA I CARME, avui sense falta faig un comentari comentant el que comenteu, d'acord? :-))

Jordi Dorca, apuntes molt bé: la televisió marca modes, tendències, fins i tot opinions i, per suposat, horaris. Sí, la televisió és gairebé la font, LA font, del problema.

Ventafocs, el problema no és tant, o només, l'horari d'emissió de programes, que com molt bé dius poden no interessar-nos personalment, sinó el fet que, encara que nosaltres no ens els mirem, "marquen tendències" (en aquest cas horàries)

Elfreelang, i tant, TN a quarts de vuit, com a mínim, però ja!

Francesc, faig meus els teus horaris, que comparteixo absolutament (bé, a les 10 no vaig al llit, però no trigo gaire més)

Porquet, és així, diferents en coses que no són precisament per estar-ne orgullosos. Però noi, això ho comentes amb segons qui i et diu que "no voy a cenar a las ocho!". Aitx, país :-(

Alyebard, sí senyor, horaris europeus... ¡ya mismo!

Carme, doncs ara t'estiraré de les orelles, hehe... Cal descansar, que sinó el temps ens passa factura!

Merike, sense dubte, a Catalunya es menja massa, massa tard. Tardíssim! De fet, tot es fa massa tard, al nostre país. Tan de bo algú dels que podria fer alguna cosa per canviar aquests hàbits se n'adonés... i la fes!

XeXu, hehe, això de "ja dormiré vuit hores quan em mori" jo també ho deia, quan era més jove, però ja no tinc edat per anar-ho dient: sé que dormir poc passa factura, no és cap cosa "xula". Un consell, si em permets? repensat els horaris i descansa, que no sé jo si ho fas prou, tu, màquina! :-)

Marta, absolutament d'acord, cada país té les seves coses, hàbits... Al nostre, aquest tema horari és francament terrible, a veure si aconseguim europeitzar-nos algún dia, d'una vegada!

Ferran ha dit...

Assumpta, Carme! Sobre el tema que tenim "pendent"... no, l'hora de fer-se de nit no canviaria, sempre que adoptéssim l'hora del meridià (l'anglesa i portuguesa, vaja) i al mateix temps s'eliminés la tonteria aquesta del canvi d'hora. Si tot l'any mantenim l'horari "d'estiu", al desembre a Catalunya continuaria fent-se de nit a l'hora que ara es fa de nit, aprox. cap a les 17.30h).

Es tracta de matar dos pardals d'un tret: recuperar l'horari que ens pertoca i eliminar d'una (punyetera) vegada el canvi horari d'estiu i d'hivern!

jomateixa ha dit...

Tens tota la raó, però crec que com ja ens hem acostumat a anar a dormir ben tard no sabem fer-ho d'altra manera...
Personalment cada dia em faig el propòsit d'anar-hi d'hora, però no hi ha manera! pateixo més son que... però no hi ha manera!

Joan Abellaneda ha dit...

molt interessant anàlisi Ferran

celebro haver entrat al teu blog i espero seguir compartint amb tu

hugs

joan

Ferran ha dit...

Buf, jomateixa, jo penso que és qüestió d'acostumar-se a fer les coses d'una altra manera, una altra forma que, sense dubte, és més racional (i "bona" pel cos i la ment). Tu mateixa dius que després vas adormida; doncs això, hàbits més saludables en qüestió d'horaris, i aquest problema ja no el tindries!

Hola Joan, merci pel teu comentari. Ens anem llegint, doncs!