Els límits de la pròpia identitat

++ Si tens previst veure "La piel que habito", no continuïs llegint!



Fa més de vint anys que cada estrena d'Almodóvar em porta al cinema. Aquest 2011 ha estat l'hora de "La piel que habito", l'últim invent de Pedrooooo!, i tot i que, en el seu moment, el tràiler ja em va deixar una sensació agredolça, la tradició mana!

És d'aquelles d'Almodóvar que segurament oblidaré de pressa, tot i que la idea té el seu què: la mort de la filla, no gaire centrada abans que la violin i definitivament desquiciada després, porta el Dr. Ledgard a fer realitat un malson: segrestar el noi que indirectament va portar la Norma al suicidi, després de la violació, per reconvertir-lo... en una noia, via una operació de reassignació sexual.

La trama va molt més enllà de la vaginoplàstia, que és només una eina per plantejar la qüestió de la pròpia identitat, independent de "la pell que habitem". La idea central em sembla interessant, però em van costar alguns aspectes de l'escenificació i uns inicis tan críptics que fan impossible entendre de què va la cosa fins passada una bona estona. Aquell llimb inicial, pel meu gust, és injustificadament llarg.

Almodóvar és un dels dos directors que segueixo pel.lícula a pel.lícula, sense excepcions, amb una fidelitat que frega la devoció. L'altre és Allen. Un i altre segueixen, però, línies divergents pel que fa al meu apassionament: mentre Allen es manté dalt del pedestal, d'on ha baixat en comptadíssimes ocasions, Almodóvar marca una certa tendència a la baixa des de "La mala educación". No em preocupa, continuaré sent-li fidel al cinema, tot i que li trobi a faltar la màgia d'èpoques passades. La tradició mana!

18 comentaris:

El porquet ha dit...

Mira que coincidim en coses Ferran, però en aquest tema estic a les antípodes del teu pensament. Almodóvar mai m'ha agradat. les 3 o 4 pel·lícules que he vist seves sempre m'han deixat força fred, per no dir buit.

Però bé, sobre gustos... ja està bé que discrepem! També t'he de dir que jo no sóc un gran cinèfil amb el que segurament se m'escapen coses que d'altra gent aconsegueix veure.

kika ha dit...

jo seguiré amb al meva tradició de fa molts anys de no anar a veure cap peli de l'almodovar... i m'està bé també... per això m'he decidit a llegir el teu post :-)

lolita lagarto ha dit...

totalment d'acord! Allen i Almodovar són dos directors que segueixo i és cert que Almodovar va a la baixa i Allen.. sempre serà Allen..!

Gemma ha dit...

Jo també vaig ser seguidora incondional dels dos fins que l'Allen m'ha decepcionat repetidament i ja no l'hi dono més oportunitat. L'Amodovar en canvi, em sembla que sap fer més cinema, que explora, que s'arrisca, que coneix a fons i sap trobar l'equilibri entre els nous camins que obre i el llenguatge almodovarià de sempre. Aquesta última pel·lícula en mans d'un altre director podria ser terrible

Carme ha dit...

Està clar que no hi aniré pas... si mai no he estat gens entusiasta d'Almodovar, (tot i que reconec que alguna peli d'ell si que m'ha agradat, alguna molt i altres gens) si aquesta no us agrada ni als incondicionals, passaré olímpicament. :)

Carme ha dit...

Ei! No sé que pinta W Allen per aquí, però he de dir que a mi l'última d'Allen em va tornar a agradar i això que també m'havia decebut en algunes de les anteriors.

garbi24 ha dit...

Alguna m'ha agradat ho reconec, pero no en soc fan i més d'una ronda massa la tipica espanyolada.
El veig un xic decadent potser fins i tot obsesionat

rits ha dit...

T'he fet cas i no he llegit el post... no sé si l'aniré a veure, xò per si de cas.....

Elfreelang ha dit...

Coincidim amb els directors noi! tanmateix darrerament em fa mandra anar al cine ...ho sigui que ben mirat me n'alegro que hagis desvelat l'intrigulis...

Assumpta ha dit...

Ufff, Almodóvar... no n'he vist cap, no sé... mai he pensat que cap pel·lícula seva em pogués agradar, pel que sento dir, pels trailers, sempre m'ha donat la sensació que han de ser raríssimes.

Ara bé... ehem... dius que cada vegada t'agrada menys però li promets fidelitat eterna hahaha... i després t'estranyes de certes fidelitats futboleres!! :-DDD

Assumpta ha dit...

Ah, per cert, que he vist el trailer i he llegit l'argument que expliques i, evidentment: raríssima...

Natxo Rovira ha dit...

Mira, m'ha anat de conya la teva crítica. Ja sóc poc fan de l'Almodóvar que ara que t'he llegit, em reafirmo en el poc desig d'anar a veure aquesta peli. La meva parella insisteix, però ja tinc més arguments.

Gràcies Ferran !!!! :)

Joan ha dit...

Ai, l'Allen sí, indiscutible. Però l'Almodóvar... N'he gaudit alguna, per pura diferència i transgressió. Però em cansa. Sempre el mateix.

magazine.cat ha dit...

No m'agrada ni Allen ni Almodóvar
:(

kira permanyer ha dit...

doncs coincideixo amb tu, son els dos que normalment segueixo fidelment. Però es cert que el trailer d'aquesta no m'ha agradat gens, i la veritat llegint el teu post, surto reforçada amb la idea de no anar a veure-la. No em ve de gust. No sempre tots els directors ens poden fer el pes, per exemple, jo adoro Allen pero Match Point per mi va ser un bodri. Per molts una obra mestra... en fi, millor així.

Ferran ha dit...

Veig que entre vosaltres hi ha per a tots els gustos, com no podia ser d'altra manera. Que consti que sí, que les pel.lis d'Almodóvar em semblen totes una mica iguals, al final, però això encara em passa més amb Woody Allen. Tot i això, m'encanta, no puc fer-hi més (Allen. I Almodóvar sovint també).

Em fa l'efecte que si tornés a veure "La piel que habito", li trobaria alguna gràcia més de les que m'ha proporcionat el primer visionat. Senzillament, l'inici és massa críptic, i no pillar-li el què a una pel.lícula fins al cap de vint minuts, francament, és un pal.

Salut per tots!

Adbega ha dit...

Ostres! Doncs jo no sóc gaire entusiasta de l'Almodóvar i tampoc tinc per costum anar al cinema, però amb un amic vam decidir anar-la a veure i a mi EM VA ENCANTAR!!! Em va semblar molt diferent de les altres.

Però cal dir que jo no sóc gaire entesa en cinema...

Ferran ha dit...

Bones Adbega :) No es tracta de ser entesa en cinema o no: senzillament agrada o no, hehe. Entenc que pugui agradar, vull dir que no em va semblar un "bodrio", però com deia en el comentari de sobre del teu, necessitaria veure-la un altre cop i em sembla que la disfrutaria més. Com a mínim l'entendria des del primer minut, hehe...

Merci per passar per aquí!