Mou et veu

Pujar a un bus qualsevol de la capital culer catalana i adonar-te que el canal informatiu, a l'interior del vehicle, es diu MouTV, senzillament no té preu. Els culers catalans som uns catxondos, diguin el que diguin.



MouTV a banda, aprofito l'avinentesa per recalcar que el transport públic a Barcelona és força decent. Segurament (segur, vaja) l'hi falten línies, com a mínim al metro, tot i que les presents/futures L9 i L10 deu n'hi do la feina que faran, per vertebrar el conjunt de la xarxa.

Una altra cosa és que trobi normals les tarifes pel 2012, anunciades ahir pel conseller de Territori, Lluís Recoder: augment del 12% en el preu de la T10, increment del 38% (trenta-vuit per cent!) en el preu del bitllet senzill, que passarà a costar 2€ (actualment, 1,45€). Aquestes pujades venen compensades per les davallades en els preus de la T-50/30 i la T-Mes, tot i que el descens més acusat és només d'un 3,5%. L'equivalent berlinès a la T-Mes, que costa 50€, és l'anomenada Monatskarte (targeta mensual), que té un preu de 74€. Clar que la xarxa de metro de les dues ciutats és força desigual:

Barcelona: 123 km i 165 estacions en 11 línies (TMB + FGC)
Berlín: 400 km i 308 estacions en 24 línies (U-Bahn + S-Bahn)

A aquestes dades no està de més afegir-n'hi una altra: Barcelona té una superfície de 100 km², Berlín és nou vegades més gran: 900 km².

I ja per acabar, l'equivalent berlinès al nostrat MouTV és la Berliner Fenster, la "finestra berlinesa". També emet notícies nacionals, internacionals, culturals i d'esports, a més de la previsió del temps a tres dies vista, que de moment no parla de neu: el Nadal d'enguany no serà blanc a la Hauptstadt. Un dels "apartats" de la Berliner Fenster que més m'agrada és Gut gesagt, "Ben dit", que recull diàriament una frase d'algún personatge cèlebre, com per exemple:

„Wer sich zu wichtig für kleine Arbeiten hält, ist oft zu klein 
für wichtige Arbeiten“ - Jacques Tati

"Qui es considera massa important per a feines petites, sovint és massa petit per a feines importants", del cineasta francès Jacques Tati (1907-1982).

16 comentaris:

Ventafocs x ha dit...

A Mallorca les línies d'autobusos estan molt malament. M'agrada molt aquesta frase que has apuntat... totalment encertada!

Quadern de mots ha dit...

Ferran, ets com un fantasma, apareixes i desapareixes del meu taulell misteriosament. (ara no hi ets, l’altre dia sí, demà??)

M’agraden aquest tipus de frases o sentències. Aquesta és força bona i més d’un hi hauria de reflexionar. Jo ja ho faig, però sóc petita i poc important :D

El que no m’agrada és la pujada de tarifes a mi, segons on he d’anar , em surt més a compte agafar el cotxe.

XeXu ha dit...

La pujada de preus em sembla desmesurada, és clar, però mirat així, trobo que el nostre servei de transport públic està força ben assortit. A més, fins ara funcionava força bé. Part de les mesures es veu que serà reduir la freqüència de metros i retirar quatre línies d'autobús que deuen ser deficitàries, suposo. Tot i així, comparat amb Berlin, sortim guanyant amb les proporcions. I a fora d'aquí el transport públic és més car, però és que una pujada així pica igual...

XeXu ha dit...

Me'n descuidava, la frase la trobo fantàstica, no podria ser més encertada.

Deric ha dit...

sí, ja té bemolls!
També és cert que a Barcelona, comparat amb altres capitals europees, tenim un transport públic molt decent.

Yáiza ha dit...

Mare meva, em penso que em compraré un parell de T-10 de cada així que arribi (demà) a Barcelona! Així en tinc per la primera setmana del 2012 a un preu "normal"... quines pujades! L'any que ve m'hauré de tornar a mirar la 50/30, al final em començarà a sortir a compte encara que només faci 40 viatges al mes.

Afegiré dades: a París, l'equivalent de la T-mes és el que utilitza absolutament tothom que hi viu o hi treballa. Costa 66€ mensuals, però en costa uns 330 l'any per als estudiants, que paguem en 9 mensualitats d'uns 33€. Així que ens surt molt bé de preu, comparant. Ah, i París té 14 línies de metro i 3 de RER que atravessen la ciutat, 4 tramvies i infinitat d'autobusos. No està malament!

El que m'ha sorprès més és que 2€ el bitllet senzill ho trobo una animalada. Em semblava car a París, que costa 1'90 si el compres dalt del bus, per exemple, o 1'70 si el compres a les màquines o a les taquilles. Però 2€!!!! Estan bojos o què?

Bé, ara que ja he despotricat de preus de transport públic (després voldran que no utilitzem el cotxe... si clar!), t'afegeixo una cosa que m'han enviat avui, Ferran:

http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/2011/12/un_pais_d_humans_o_de_robots_78434.php

És del tema que parlaves l'altre dia, dels ponts i els festius. Suposo que és la visió més oposada a la teva que es pot mostrar. La veritat és que no estic pas d'acord amb tot el que diu aquest article, com tampoc no estava d'acord amb tot el que deies tu. Au doncs, així contrastes idees! ;)

pons007 ha dit...

doncs quan vaig estar a Berlin em va donar la sensació que era més grossa que els 900 m² que comentes...

El porquet ha dit...

Doncs sembla que les L9 i L10 quedaran aturades foooorça temps (excepte el ramal de l'aeroport). No hi ha calers ni després de la pujada de tarifes!

Ferran ha dit...

ventafocs x, tinc ganes de visitar Mallorca, on no he estat mai: Quan ho faci, comprovaré això que dius del transport públic a la vostra terra!

Quadern, no sé perquè passa això que em comentes; en qualsevol cas, et prometo que no és cosa meva!

XeXu, es miri com es miri, la pujada de l'individual és de bojos; un 38%! En tot cas, sí, coincidim en considerar prou bo el transport públic barceloní. En general, és força decent...

...com també pensa en Deric. Coincidim.

Yáiza, de l'article... bé, la part on diu "Hi ha qui diu que la gent, quan treballa en un pont, rendeix menys que quan ho fa en una setmana normal" em sobta especialment. Si l'autor no entén que en un dia de pont per a alguns, no treballem igual que en un dia normal, em fa sospitar que ell no treballa en una oficina. No, suposo que no hi treballa.
Pel que fa als preus del transport públic parisenc, trobo que deu n'hi do, els 66€ de la "T-Mes", per bé que 66 euros per a un parisenc són menys sangrants que 50 euros per a un barceloní, això segur.

pons007... nye nye nye, ja ho he corregit, homeee! ;)

Porquet, ho he vist fa una estona en el TN. Ja ho veus, ni apujant l'individual un moltíssim per cent, ni de cap manera.

Elfreelang ha dit...

Això de la MOu Tv és per pixar-se...de riure...el que ja no cap gràcia és la pujada bèstia de tarifes ....i per afavorir el transport públic..suposo...home posats a fer apujaria també els preus del taxis més que res per incentivar que la gent n'agafi oi? fa temps que anem de l'inrevés

Elfreelang ha dit...

bé i a BCN el bitllet senzill seran 2 euros! un 38% de pujada! la T.10 a quasi 10 euros...

Joan ha dit...

Que el transport públic per aquí està molt bé. Però aquest augment de tarifes coincideix amb la congelació de l'impost de circulació, i després diuen que volen potenciar el tranpost públic.
Que cal estalviar, però els anuncis publicitaris no paren de repetir:
Feliç Barcelona. Ja.

kira permanyer ha dit...

Han baixat la T.Mensual, la que no fa servir ningú... per ser rendible van dir ahir que havies de fer més de 68 viatges... qui els fa?
No entenc aquestes politiques.. no entenc que no es puguin pujar els sous però si que es pugin serveis tan basics com el transport public, la llum, el gas... No em quadren els comptes....

Alyebard ha dit...

Jo em quedo amb la frase de Tatí, fa masses dies que rondino pels preus.

Ferran ha dit...

Elfreelang, ben mirat, segurament tot ho apugen precisament per animar-nos a utilitzar-ho més, hehe... Són uns catxondos, els polítics.

Joan, cada cop que em compri una Monatskarte continuaré plorant, pensant que a Barcelona pagaria molt menys. De moment.

Kira, són els equilibris fantàstics que cal fer en aquest sistema fantàstic en què vivim: cada cop més car, cada cop menys sou. No anem pas bé, no.

Alyebard, ben fet: una doble de Tati, que s'ho val!

pati di fusa ha dit...

genial la frase de tati!

i sobre l'augment escandalós de tarifes del transport "públic", no tinc gaire a dir. sí, potser som prou afortunats pel que fa a qualitat del servei respecte a segons on, però vaja, jo continuo sense entendre, si no és per pura hipocresia i cara dura, que d'una banda ens vagin deixant les butxaques escurades i després pretenguin que paguem aquests augments... i els que vindran. això sí, promovem el transport públic!

mou "te ve" i es deu pixar de riure.