Recepta: eliminar vermells

En un festiu (a Catalunya) com el d'avui, 8 de desembre, el portal 324.cat explica la proposta de la CEOE de traslladar a dilluns tots els festius intersetmanals (excepte Any Nou, el 12 d'octubre i Nadal, diuen. Naturalment, la Diada els importa un rave). Millor això que no pas el desgavell actual, que permet setmanes ridícules com la present: cap de setmana, feina, festa, feina, festa, feina, cap de setmana. Impagable.

Al meu parer, però, el que cal plantejar no és la conveniència o no de traslladar festius, sinó eliminar-ne. Quin seria el principal paràmetre per decidir quines jornades festives fer saltar del calendari? claríssimament, el religiós. No tinc cap dèria antireligiosa; senzillament i objectiva, Catalunya és un país aconfessional. Respectant que es mantinguin festivitats com Nadal i Pasqüa per raons diguem-ne tradicionals, no té cap sentit continuar fent festa els dies de la Pasqüa Granada, Sant Joan, l'Assumpció, Tots Sants i la Immaculada. Perquè no Sant Ferran?

Tampoc no s'explica el 6 de desembre. Espanya ja té una festa "nacional", el 12 d'octubre, com Catalunya l'11 de setembre, Alemanya el 3 d'octubre (reunificació) i França el 14 de juliol. Es tracta de ser més "nacional" que ningú, potser?

- cliqueu per ampliar -

Moure festius a dilluns és una opció vàlida, però encara millor és replantejar-se seriosament el calendari sencer; passant de 16 a 10 festes anuals ja no caldria bellugar res i tampoc no es donarien, de cap manera, setmanes improductives com la present. Tant parlar darrerament de la productivitat a l'Estat Espanyol i patapam, al desembre més d'una i més de dues empreses hauran treballat 15 dies.

20 comentaris:

pons007 ha dit...

no diguis la paraula "treballar" que estic de pont i em ve mal de panxa xD

Lluïsa ha dit...

Suposo que tant la Diada com Sant Esteve són festes que estan sota la "protecció" de la Generalitat, ja que són festes pròpies de Catalunya. Dit això, on s'ha de signar perquè no hi hagi festius entre setmana?
En el meu cas, a la feina vam decidir treballar el dimart i fer festa el divendres, així com a mínim la setmana no és tan trencada ni perds el ritme de feina.
I encara una altra cosa; a Igualada, les dues festes locals sempre són el mateix dia de la setmana; una l'endemà del Dilluns de Pasqua, i la Festa Major és el cap de setmana més proper del dia de Sant Bartomeu (24 d'agost) + el dilluns.

Francesc Puigcarbó ha dit...

No es un problema de festes, ho es de productivitat a la feina, de rendiment del personal a la feina. Aquest és el problema real, tot i que suprimir festes i racionalitzar-les no estaria de més, però no ho faràn, ho diuen cada any quan arriba aquesta boja setmana, però després no fan res...

XeXu ha dit...

Home, no puc dir que no tinguis raó, però noi, acabem tan cremadets de la feina que aquests dies de festa s'agraeixen. Ja ho sé, ja ho sé, és mal exemple, però estic tan bé a casa avui... I no estic massa d'acord amb això de moure els festius, justament perquè si es fa s'eliminen dies potencials per fer coses, s'han acabat els ponts, i per tant, viatjar mínimament barat i aprofitar els dies.

La feina, la feina... ser productiu està molt bé, jo faig la que em toca i la que em donen. Si me'n donessin més, no em queixaria, més distret. Però treballo a sou, com la majoria dels que puguin comentar per aquí, i acabes pensant 'a prendre pel cul l'empresa', així que les festes les agraeixes. I et diré que la feina és només una obligació, està a l'últim lloc de la meva escala d'importància, però per poder fer coses al respecte dels temes que hi ha més amunt, necessito diners, és l'únic motiu pel que hi vaig cada dia. Si em donen 16 festius els faré. Si n'hi ha menys, doncs a fer-se fotre. Però no seré jo qui ho demani, em pots ben creure. Ja saps que la mentalitat aquí és diferent, som poc religiosos, però ens estimem molt alguns sants. Sobretot els que ens donen festa. Llàstima de Sant Jordi, tu!

Salvador ha dit...

Doncs mira, com que faig festa et puc contestar en horari de feina ;-)

Als llocs que depenem molt del turisme, aquests ponts i aqüeductes ens van molt bé. Gràcies a això avui teniem una bona cua de cotxes a la frontera per entrar.

En quant a les festes religioses moltes han perdut el seu sentit però es continuen celebrant. A França, que és un estat laic, fan festa els dilluns de les dues pasqües.

Tenir més o menys dies de treball no crec que afecti molt la productivitat. Tots ens distribuïm la feina a la nostra manera i normalment no en fem més pel fet de tenir més hores.

garbi24 ha dit...

Les festes tan politiques com religioses no tenen cap importància per mi.......però si les treiem serà com una tocada d ous.
Si jo manés seria partidari de posar festiu l ultim divendres de cada mes......dotze festes a l any i dotze caps de setmana llargs

Ferran ha dit...

Hahaha! pons007, disfruta del dia, ara que pots! Potser el 8.12.2012 estaràs treballant ;)

Lluïsa, la decisió de la vostra empresa em sembla molt assenyada. És terrible tenir cinc dies de bojos com els d'aquesta setmana!

Francesc, amb les festes, entre poc i massa. A Berlín vaig al.lucinat quan, l'any passat, vam estar 11 mesos seguits sense ni un sol festiu (ni un de sol! Els pocs que hi havia van caure en cap de setmana). No voldria arribar a aquests extrems, però el cas català és de "jusjat de guàrdia".

XeXu, ho entenc, no ho demanis... però és el que s'hauria de fer: posar una mica d'ordre. L'actual desgavell és inexplicable, tan inexplicable com el desgavell dels horaris laborals al nostre país, per exemple.

Salvador, diria que la majoria coincidim a pensar que més hores no és igual a més feina. En canvi, tants dies sí afecten la productivitat per raons diverses; una d'elles, abans d'un festiu un, qualsevol de nosaltres, produeix menys perquè té el cap fora de la feina. A més festius (i ponts, a sobre, en el cas català i espanyol), pitjor productivitat. Justament el que necessita el país, vaja!

garbi24, ei, aquesta teva proposta no sona gens malament!

Cristina ha dit...

A mi tant se m´en fot el número de festius que hi ha al cap de l´any perquè jo treballo sigui festiu o laborable. Vull dir que treballo per planning i si coincideix amb un festiu l´haig de treballar. La gran majoria de vegades quan la gent té festa jo estic treballant i quan la gent treballa jo estic tranquil.lament sense fer res.

Puji ha dit...

Jo també penso que això és un desgavell i que els dies laborables d'aquesta setmana són dies laborables a mitges, amb mandra i altament improductius. S'haurien de moure.

També penso que les festes religioses ja no tenen cap sentit, i que les festes nacionals són reivindicacions que no ens calen per a res.

Ara bé. Reduir festius vol dir augmentar còmput anual d'hores treballades. Això vol dir augmentar força de treball per l'empresa, i això, s'ha de pagar. Fem menys festius? D'acord. Pagueu-m'ho. Però resulta que els sous no tenen la més mínima intenció d'anar a l'alça, ans al contrari. Doncs sabent-me greu contradir-te jo dic no. No a perdre valor de la meva feina un cop més.

Dit d'una altra manera: voleu que faci els festius dels alemanys? Perfecte. Pagueu-me com un alemany.

SM ha dit...

Jo també crec en la "europeïtzació" dels festius i moure els que cauen entre setmana, com fan els països civilitzats. Ara, no et carreguis les festes religioses o te'n quedaràs sense gairebé cap! :)

Mireia ha dit...

Jo crec que hauríem de canviar-ho tot plegat una mica. No cal que parem el país per fer festa. No crec que s'hagin de fer menys dies festius; només cal racionalitzar la manera com estan posats. Crec que hi ha dues vessant, per una banda el fet que algunes empreses ( bé moltes) decideixin quan fan les vacances en seus empleats i en segon lloc que no trobo massa lògic els festius entre setmana. A la majoria de nosaltres tenir festa un dimarts ( per exemple) no ens serveix de massa res i per a més no estàs tant concentrat com la durant un setmana normal.
I els ponts? No ho veig clar. Aquest pont, que en el meu cas és aqüeducte, l’empresa on treballo ha parat 9 dies seguits i entre Nadal i cap d’any també farem festa. Això vol dir dues coses; primera que durant el mes de desembre haurem treballat només 12 dies i que jo “ he perdut” 7 dies de vacances que hauria pogut fer en un altra moment que m’aniria millor Recordem que quan ens “donen” pont , no ens donen res sinó que és un dia de les nostres vacances col•locat a conveniència. Si els dies festius cadascú els pogués agafat quan volgués, les empreses no tancarien mai i cadascú de nosaltres ens podríem organitzar les vacances quan ens anessin millor. En el meu cas, en l’empresa on treballo les vacances ( totes) les decideix l’empresa i no puc escollir ni un sol dia. Suposo que tot plegat depèn una mica d’allà on treballis i de quin criteris segueixin per triar els dies festius. Si tens les sort de treballar en un lloc que no tanqui i us podeu posar d’acord amb els companys per organitzar les vacances, genial. Si treballes en un lloc on l’empresa decideix les vacances , fot bastant haver d’agafar un pont quan no et va ni et bé.
É, no sé si s’ha notat però soc molt partidària de racionalitzar els festius( no de treure’n, eh), però ja que ens hi posem ; caldria anar acompanyat d’una racionalització dels horaris i de les vacances.

rits ha dit...

sincerament, no ho tinc clar. Em supera una mica, total faran el que voldran!
si parlen de productivitat baixa és pels baixos sous i pocs incentius. SI la gent anés a treballar contenta, sabent que el seu treball és productiu, els seria igual fer pont o no. Treballarien igual.
Estalviar? no crec que sigui una despesa tan greu....
no sé, crec que són ganes de canviar per canviar. no sé, potser vaig errada.

Yáiza ha dit...

Jo vull dir una cosa que potser no bé gaire a tomb, però m'hi has fet pensar.

D'entrada, a mi que no em toquin els dies de pont, que van molt bé per descansar de la uni i començar a preparar els exàmens de gener!

Però, d'altra banda, em consta que a països com frança o anglaterra, a les escoles i instituts es fan 6 setmanes de classes i una de vacances, sempre. A part, les vacances d'estiu, d'un parell o tres de mesos, i els dies que toquen de Nadal (com que no fan Reis, no allarguen tant, només del 24 al 2 o al 3). Com que nosaltres no tenim aquest sistema de calendari escolar, els ponts fan aquesta funció de "descans" a mig d'un trimestre. Clar que com que estan col·locats per decisió divina (els Sants, per exemple), no tenen tanta lògica com les vacances escolars d'aquests països... I potser fins i tot trenquen una mica el ritme.

Jo crec que està bé tenir ponts o dies extres de festa, però potser sí que estaria bé organitzar-ho d'una forma coherent i no basant-nos en un calendari religiós. De totes maneres, n'hi ha que són tan mítiques que em sabria greu perdre. Per exemple, si Sant Joan no fos festiu, adéu a la revetlla! I a mi m'encanta la revetlla de Sant Joan! Estaria bé treballar l'1 de novembre, que Hallowe'en no m'agrada, i per fer la castanyada tampoc no cal anar a dormir a les tantes... I la mare de Déu d'agost de moment no m'importa perquè tinc vacances igualment!

Per cert, a França fan festa l'11 de novembre, que celebren l'armistici de la IGM. Així que també seria com una mena de festa nacional extra... no?

Yáiza ha dit...

Mira, dies festius de França, 2012:

- 1 de gener
- 6 d'abril (Divendres Sant) (i Diumenge Sant, que no el compto perquè seria diumenge igual)
- 9 d'abril (Dilluns de Pasqua)
- 1 de maig (dia del Treballador)
- 8 de maig (Victoria 1945)--> ni idea
- 17 de maig (l'Ascensió)
- 28 de maig (dilluns de Pentecostés) (diumenge 27 també es festiu, però ídem d'abans)
- 14 de juliol (Festa Nacional)
- 15 d'agost (l'Assumpció) --> Felicitarem a l'Assumpta!
- 1 de novembre (Tots Sants)
- 11 de novembre (Armistici 1918)
- 25 de Desembre (Nadal)
- 26 de Desembre ("L'endemà de Nadal")

En compto 13! Un sa entremig, entre les 9 de Berlín i les 18 de Barcelona... Clar, que no he comptat les possibles festes locals, que segur que existeixen (però que no surten a la meva agenda!).

Que per cert, a l'agenda hi tinc els festius del curs 2011/2012 per tot Europa i EEUU, així que si voleu anar comparant...

Ferran ha dit...

Cris, els currantes com vosaltres, que no treballeu en dies i hores "clàssics", també us deveu veure afectats pels festius, esclar. Potser no feu el festiu el dia que "toca", però més tard o més d'hora bé que us deu correspondre, no?

Puji, en realitat estem ben d'acord. Quan parlo d'eliminar festius, senzillament perquè em sembla fora de lloc tenir-ne tants, dono per fet que és a canvi de pagar les hores treballades. Vaja, no m'imagino que ningú pensés en una altra cosa. Menys festius, sense dubte, però òbviament amb el taxímetre en marxa.

SM, és que a banda de considerar que hi ha massa festius, el tema religiós penso que no toca. Ja accepto deixar Nadal i Pasqüa, per "tradició" si vols, però la resta? No té cap raó de ser. Perquè no fer festiu el primer dia de cada estació? O els de Lluna plena?

Mireia, coincidència plena de pensaments. La qüestió dels festius és només una de les potes del problema; en altres ocasions he parlat de temes com la racionalització dels horaris, la manera d'organitzar-se de moltes empreses al nostre país (tema de la reunionitis, per exemple), ... Sí, estem del tot d'acord en pràcticament tot: jo sí crec que s'han d'eliminar festius, preferentment els religiosos.

Rits, no és una despesa greu en segons quines empreses, sí ho és per a d'altres. I psicològicament, no en tinguis cap dubte, és una pèrdua important per una raó: la motivació de tots. Saben que dijous és festa (un exemple), aquesta setmana no treballo ben bé igual, estic menys concentrat en el que faig... i a sobre, com som a Catalunya, divendres pont. Hmm... a nivell personal de conya, però no sé si, tal com està muntat el nostre món, això és el que, al final, ens convé als ciutadans.

Yáiza, n'hi ha de molt tradicionals com St Joan, és cert. Fàcil: revetlla sempre el tercer dissabte de juny, i problema solucionat. Com ho veus? :)
Coincidim en el tema dels festius religiosos, que no tenen cap sentit avui dia, però no en la qüestió de "retallar" (perdó per la paraula, hehe) festius: n'hi ha amb excés, a Catalunya. Potser sí que un mig-mig com el que dius tú seria suficientment raonable. La qüestió és racionalitzar el calendari, efectivament, perquè em sembla un desgavell.

Yáiza ha dit...

Ferran, sembles empresari en comptes d'assalariat!!! Visca els festius!

Ferran ha dit...

Haha!! Bé, Yáiza, poc o molt ara puc dir que sóc empresari (www.itineri.de). Però no té a veure amb això: ho entenc com una qüestió que afecta tothom, empresaris i empleats. Així serà mentre no canviem el sistema en què vivim (cosa que, per cert, hauriem d'anar fent amb urgència).

El porquet ha dit...

Doncs jo trobo que les setmanes en que hi ha pont són un bé de déu. Anem cremats moltes setmanes seguides (els qui tenim la sort de treballar) i aquests dies et permeten un respir.

Ja entenc que hi ha sectors (bàsicament el secundari) al que això els afecta força, havent d'aturar i engegar processos productius.

Ara bé, els altres sectors? El primari tan se li'n refot (el pagès no fa mai vacances) i el terciari jo crec que es veu afavorit per aquests ponts que els permeten anar guanyant uns dinerons fora de les típiques temporades turístiques.

A part de tot això, en aquest país quan interessa ens comparem amb Europa, però quan no interessa no hi mirem massa (bàsicament amb el tema sous...). Si volem equiparar-nos a Europa, doncs endavant, però que els sous s'equiparin als de l'Europa de primera línia... i posats a fer, les hores que ens passem a la feina.

Mentre això no passi no sé perquè ens hi hem d'equiparar en retallades de serveis i ara de festes.

Yáiza ha dit...

No sabia que la web tingués part de negoci!! Fas de guia turístic en el teu temps lliure?? (dels catalans que estan de vacances a Berlín per què tenen pont?? =P)

Ferran ha dit...

porquet, penso que cal racionalitzar profundament l'organització laboral al nostre país, per raons diverses. Una d'elles són els festius. Jo crec que n'hi ha massa si això fa perdre competitivitat al país. Ei, repeteixo comentari que ja he fet per aquí dalt: més ens valdria canviar el sistema sencer (el capitalista, aquest en què vivim tots), però mentre no sigui així penso que ens interessa jugar a la mateixa lliga que la resta. I de moment no ho estem fent, òbviament tampoc en els sous.

Yáiza, no és que tingui "una part de negoci": és que itineri.de és la meva empresa :) A això em dedico, també a l'àmbit del periodisme. De fet, la meva formació és en aquestes dues àrees: primer vaig estudiar turisme, després periodisme ;-)