Tard, fem tard!

<- Disp. en castellano con el traductor automático, aquí, a la izquierda

Estic prolífic. Que vulgui explicar de pantalla enfora, ahir era la col.laboració com a "lector corresponsal" a La Vanguardia, i avui m'han publicat al mateix diari una carta sobre un assumpte que m'escalfa:
http://www.lavanguardia.com/participacion/cartas/20120228/54261459711/questio-d-horaris.html


La qüestió no és banal: fem tard, extremadament tard. Catalunya (juntament amb Espanya) és l'únic país del món on la gent dina, sopa, se'n va a fer una copa i/o a una discoteca a unes hores del tot irracionals. L'únic. No: Itàlia, Portugal, Grècia... en algunes coses van amb retard, però ni de bon tros com al nostre país. L'únic.

Quan baixo a Barcelona i algun amic ha suggerit de quedar a les 10 del vespre, o més tard, per sopar... Bé, ara ja no ho fan, la meva resposta és coneguda d'antuvi. En justa correspondència, jo tampoc no els proposo quedar a les 19h., que és el que em demana el cos, però... les 20? 20.30h com a molt tard? Quan això és possible, esclar, perquè molts restaurants a la cosmopolita-provinciana Barcelona no obren... fins a les 9 del vespre (aquí em veig obligat a recordar que a Berlín, el 95% dels restaurants obren cuina cap a les 11 del matí i serveixen àpats, ininterrompudament, fins a les 10 o 11 del vespre. O més tard. Ininterrompudament).

I si es vol sortir a fer una copa, a ballar? És ridícul: cal, haver d'arribar a un bar de copes com a molt d'hora a les 11h, si no vols fer companyia al cambrer? Cal, haver d'esperar fins a les 2 del matí (les dues del matí!), com a mínim, per entrar a una discoteca si no vols... trobar-te-la tancada? Això no és normal, no ho és. No deu ser-ho quan, repeteixo, enlloc del món van amb aquests horaris.

La carta l'he enviada també a l'Avui, El Periódico i l'Ara. De moment no l'han publicada. El pròxim pas serà fer-la arribar, editada si cal, a TV3, i també als nostres benvolguts partits polítics. Algú respondrà?

La qüestió és bellugar-la. Qui no plora no mama.

28 comentaris:

magazine.cat ha dit...

No sempre ha estat així, un dia vaig llegir que el costum de menjar i sopar tard es va començar a implantar a Espanya després de la guerra als anys 40. En aquests anys es va endarrerir una hora l'horari oficial durant tot l'any, per això Espanya té una hora més que la Gran Bretanya, Portugal, Marroc que és la zona horària on hauríem d'estar. Per tant en horari d'estiu europeu tenim dues hores més que l'horari solar i el migdia de veritat, el del sol, és a les 14 hores.
Desprès es va endarrerir l'hora, però els costums van seguir igual, els que sopaven a les vuit, van passar a sopar a les nou.
Els horaris de treball també es van endarrerir, es va començar a sortir de la feina a les vuit del vespre, els comerços van començar a tancar més tard...
Tot això va fer que els horaris de la vida en general s'anessin endarrerint.
A casa meva és dina a les 13h i és sopa a les 20.30h, com diu la dita a la taula i al llit al primer crit :)

XeXu ha dit...

Bé, et desitjo sort en la teva croada, perquè ets tu i m'agrada la teva empenta. Però jo no hi estic d'acord, la veritat, ja t'ho he dit altres cops. A mi m'agrada sopar a les 21h o quarts de deu, i fins i tot et diré que dino d'hora, però d'hora són les 13:30h. Però no m'importa que tot s'endarrereixi, pensa que no vaig a dormir mai abans de la 1h, llavors no em serveix de res anar més d'hora en els horaris. Naturalment, és una opció personal, potser molta gent estarà d'acord amb tu, però si em fas sopar a les 19h, jo hauré de fer un àpat més al dia, passades les 00h, 5 o 6 hores després de fer l'anterior. Ah, i et puc dir que em fot no trobar res obert més enllà de les 23h de la nit quan vaig pel món. Ja veus, per a gustos els colors.

Carme ha dit...

A mi no em molesta gens anar tard... potser no a nivell de''en XeXu, perquè tampoc em molesta anar d'hora, quan vaig pel món que va d'hora, ja em va bé... però a casa meva anem tard, tard... inevitablement, ja em ve de família! I treballar de tardes-vespres... no m'ajuda precisament a sopar aviat.

Macondo ha dit...

Totalment d'acord, a casa es sopa a les 20:00 h i al restaurant sóc de les que quan obren a les 21:00 h ja em sembla massa tard. Ara me'n vaig a dormir...bona nit.

Dafne ha dit...

Doncs mira, nosaltres amb nens petits, sopem a 1/4 de 9; i dinem a la 13.15. Horari d'hivern. Ara, a les vacances això és "Rancho grande", els horaris són dels més esbojarrats, i sortim a sopar ben tard, a les terrassetes, i fot-li!!!! Bé, tampoc anem tan tard perquè sinó les criatures se´ns adormen.hahahahaa. Ai, quin stresss!!!!
Bé, aquí hi ha gustos per a tots!!! Però sortir a sopar a les 10, és normalíssim!!!! No????

rits ha dit...

Amb tot hi ha una cosa més. Ens llevem com a la resta d'Europa. És a dir, molta gent entra a treballar a les 8 del matí, de manera que s'han de llevar a les 6.30 o 7 del matí. Per tant, vol dir que dormim poc. Per qui no li sigui important dormir, doncs rai, xò qui necessita dormir, comporta que es rendeixi menys.

A mi ja m'està bé sopar a les 21.30 o 22h, xò que les pelis comencin a les 22.30 entre setmana ho trobo una bestiesa xq l'endemà t'has de llevar molt d'hora. A mi m'agrada allargar als vespres, sobretot a l'estiu, xò és clar, tot no pot ser.

Hi ha alguna cosa que no quadra. I tp és que haguem d'entrar a treballar més tard. Segons en Guardiola, ens hem de llevar ben d'hora, ben d'hora..... és clar que segur que ell no posa el despertador a les 6.45h com jo....

Salvador Macip ha dit...

Digues on s´ha de signar, que jo et faig costat!

Assumpta ha dit...

Mira'l ell com cita en Pep Guardiola!! hehehe

Doncs bé... La meva germana estaria totalment d'acord amb tu. Quan hi ha futbol de Champions (els partits comencen a les 20:45) a ella li va bé i es queda. Quan hi ha partits que comencen a les 22:00 s'empipa, perquè està acostumada a llevar-se molt d'hora, molt d'hora i s'adorm :-)

Nosaltres dinem a quarts de quatre, FERRAN... què hem de fer? En Josep Lluís plega de treballar a les 15:00... entre que arriba a casa, deixa les coses, es renta les mans... les 15:20 com a mooooolt aviat.

Ara bé, en quant a l'horari de notícies i pel·lícules estic d'acord amb tu. A més que no entenc perquè les notícies han de ser tan rematadament llargues. Començar a les 20:30 i a les 21:00 llestos (amb el temps inclòs, evidentment, que no sé perquè ha d'anar a part amb mil anuncis entremig)

Víctor de la Torre ha dit...

Suposo que si la majoria de països europeus no intervinguts i sense previsions de ser-ho es decanten per aquests horaris és que són els biològicament més naturals. A mi se'm faria difícil, però tot és canviar el xip, m'imagino!

Et torno la visita i d'ara en endavant quedes enllaçat des del meu bloc!

DooMMasteR ha dit...

Estic d'acord amb tu Ferran, en molts aspectes anem tard, però no crec que això canviï fins que d'una vegada no fem uns horaris decents a la feina. Els caps de setmana ja és una altra cosa, però...

Uma abraçada!

montserratqp ha dit...

Si us expliqués els meus horaris! que dirien que estan influïts pel fet de viure a Irlanda, per tenir un fill petit, perquè jo em vaig fent gran....i és clar, perquè me´ls puc organitzar com em va bé...a les 7 sopem (a ple, ple hivern abans) i a quarts de 10, shhhhhhhhhh.

Jordi Dorca ha dit...

Jo només et sé respondre que els meus horaris (també per l'edat, suposo) ja no s'adiuen amb aquests que alguns practiquen. És més: tendeixo, en els darrers anys, a l'horari pagesívol de tota la vida. Sopar a les 7, o a quarts de vuit.
PS: aixòs sí, entre setmana els horaris laborals em condicionen més que no voldria.

joan gasull ha dit...

Jo quan veig que joves d'ara se'n van a dormir abans de sortir de festa, es quan més penso que els horaris estan mal establerts.
Jo també hi signo

El porquet ha dit...

Ferran, ja saps que amb aquest tema, que ja has comentat altres vegades, podem anar junts de la maneta. Per mi és una vergonya aquest horari absolutament irracional (més si ens adonem que el seu origen està en la imposició de la dictadura).

En fi, a dia d'avui crec que poca cosa s'hi pot fer. Tot i que, evidentment, si la societat comença a demandar uns altres horaris, finalment tot canviarà. Això segur.

Tirant lo Bloc ha dit...

Compta amb mi! Adjunto l'enllaç a un article del Xavier Roig d'ahir. Hi té molta relació http://www.naciodigital.cat/opinionacional/noticiaON/3177/ganduls/contra/europa

Clidice ha dit...

Doncs ja tens un suport més, i això cal combinar-ho amb els horaris laborals impossibles. És molt difícil arribar a casa a quarts de nou del vespre i relaxar-se per sopar i preparar-se per anar a dormir quan, l'endemà, t'has de llevar a quarts de set. Algú hauria de comprendre que passar moltes hores a la feina no és fer molta feina, sinó perdre moltes hores.

Ferran ha dit...

Benvolguts, amb calma monitoritzaré les vostres opinions; m'agradaria saber quants de vosaltres trobeu bé, i quants no, els freak-horaris que fem a Catalunya.

Esclar, no es tracta només de a quina hora fan el TN o a quina hora obren el Luz de Gas: es tracta de palesar que no és racional, lògic ni té cap sentit anar a contracorrent respecte a tot el món!

Si de mi depèn, començàvem a fer canvis en aquest sentit ara mateix, mal que em pesi per en XeXu, la Núria i la (poca, hehe) resta.

Dieu, dieu la vostra que la cosa no s'acaba aquí. Torno en les pròximes hores, amb més reflexions al voltant de la qüestió, i quines seran les pròximes passes a seguir. Gràcies!

Jordi ha dit...

Els meus padrins (iaios) sempre dinaven a les 12:00h solar i sopaven a les 7:00 h solar com havien fet els seus avantpassats. Sembla que els horaris els van canviar gent que treballava al matí en un lloc i a la tarda a altre (m'han dit que va començar a la capital de l'imperi amb funcionaris però no ho he pogut contrastar).

Jo soc d'anar tard. Si m'obliguen a estar a la feina 9 h més els transports, arribo a casa a quarts de 9 i no vull viure només per treballar. Moltes nits quan la família és a dormir me'n vaig a corre i puc acabar sopant a mitjanit. És difícil arribar a un sopar divendres a les 9 de la nit.

Per suposat que m'agradarien horaris com els dels meus avis però per això necessitem que canviï la societat i sembla que va en sentit contrari.

MPG ha dit...

compta també amb la meva signatura. què és això de quedar a les 10 per sopar? especialment em sap greu quan quedo amb mares, perquè, elles no sopen a les 8 amb els seus fills? jo a les 10 estic morta de gana? ah! calla, que abans de sortir han de deixar els nens banyats, sopats i posats al llit pel que el marit pugui descansar...

Yáiza ha dit...

Ja havies parlat d'això, quan parlaves de la programació a la televisió, i mira, suposo que són hàbits de cada lloc, no? A mi em fot intentar dinar després de les 14h un dia de cada dia a París, en qualsevol restaurant que fan menús, i que em diguin que la cuina ja està tancada. Toca't els nassos! Si acabo de plegar de l'hospital!

En relació amb el tema, tinc una anècdota curiosa. O a mi m'ho va semblar, si més no. Dissabte passat vam sortir a fer unes birres... i amb intenció d'aprofitar la "happy hour" ens vam plantar al bar en qüestió a les 19'30h. La "HH" era de 18 a 20h!!! Una franja horària ben estranya per beure, en la meva opinió. Bé, el cas és que vam fer un parell de cerveses, en un parell de bars i despres se'ns va obrir la gana i vam anar a sopar... a un restaurant de menjar ràpid, clar, que era el que hi havia obert cap a les 23h (dir que anava amb un grup d'espanyols, suposo que altra gent hauria volgut sopar abans!). Total, que tornant a casa pensava... "hem fet unes birres i hem sopat... però això normalment... NO ES FA A L'INREVÉS?". Suposo que cal contemplar l'opció que els francesos a les 19h ja hagin sopat. Tot i que no m'ho sembla, en general! ;)

Apa, Ferran, no te'n facis mala sang!

XeXu ha dit...

A mi no em convenceràs i torno a dir que no. Si pleguem a les sis de la tarda de pencar, jo a les 19h no sopo. Ho sento, però per mi els bojos són els altres. No vull portar ningú al meu extrem, eh, però això de dormir 8 hores al dia és una ximpleria que algú es va inventar i ens ho creiem.

Ferran ha dit...

XeXu, t'hi hauràs d'acostumar, el camí cap a la normalitat és irreversible. Tic tac tic tac...

A tú, XeXu, i a tots, no us deixaré sense la resposta completa que us vull donar. Vaig liat, aquest cap de setmana, però, sense falta.

Gràcies i bon divendres!

Lluïsa ha dit...

A mi ja saps també a quin grup posar-me :-)

Carme ha dit...

Home, a mi si em preguntes si em semblen bé els horaris que fem a catalunya. M'afegeixo als SÍ, Rotund! Jo m'hi trobo la mar de bé. No em fa res anar tard. I m'agrada anar a dormir tard. Encara que el llevi a les 7.

NO em molesten gens aquests horaris... són els que he fet tota la vida, com m'haurien de molestar?

Mireia ha dit...

A casa anem una mica descontrolats amb els àpts. En Martí sempre dina tard, per feina i jo de`pen del dia. I el sopar la franja també es diversa pot anar de 2/4 de 9 a un 1/4 d'onze.
Jo preferiria anar amb horari europeu. Em costa tant poc acostumar-me quan marxo fora, deu ser perquè al meu cos l'hi va millor.
Sopar d'hora, no té perquè voler dir anar dormir d'hora. Es pot sopar a les 7 o 8 del vespre i trigar 3o 4 hores a anar a dormir. Amb el sopar ben pait i amb una estona per desconectar ...
M'apuanto ala teva iniciativa Ferran

Galionar ha dit...

També jo m'apunto al grup dels matiners, tant per llevar-se, per als àpats, per quedar... I a més, sóc fastigosament puntual. Amb mig peu a Irlanda, m'avinc força més als horaris d'allà que no pas als d'aquí. I no crec que sigui per edat, sinó que ha estat una cosa de sempre. Així que et dono la raó al 100%.
Una abraçada.

Joana ha dit...

Anem tard en tot. Portem més son al cos, mengem a deshores i malament ( no tothom)parlo en general.I crec sincerament com dius que s'hi haurien d'implicar els polítics, els ajuntaments i els empresaris del món de la nit ( això no ho veig factible) però si les lleis fossin unes altres com en altres països tot seria possible.
En fi un tema de debat interessant i de cares al jovent crec que pel seu futur i formació seria un gran pas.ara com ara sortir de nit i estar despert al matí és una incongruència...
salutacions des de Girona

Ferran ha dit...

Gràcies a tots pels vostres comentaris. Al vespre d'avui, dimarts 6, penjaré un nou post amb les "conclusions" sobre el tema, a la vista dels vostres comentaris